Nieprecyzyjne sformułowanie zarzutu w odwołaniu nie uzasadnia wezwania do uzupełnienia braków

Minimalne wymogi, które powinno spełniać odwołanie do KIO

wskazuje art. 180 ust. 3 PZP oraz przepisy § 4 Rozporządzenia w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań [1].Zgodnie z nimi, odwołanie powinno wskazywać czynność lub zaniechanie czynności zamawiającego, której zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy, zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać żądanie oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania. W praktyce, zwłaszcza precyzyjne opisanie zarzutu oraz okoliczności faktycznych na jego poparcie ma istotne znaczenie dla rozpoznania sprawy.

Czy nieprecyzyjne sformułowanie zarzutu lub nieprzedstawienie argumentów potwierdzających jego zasadność może zostać poprawione w drodze wezwania do usunięcia braków formalnych odwołania?  Zgodnie z treścią § 9 Rozporządzenia w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań w przypadku gdy odwołanie zawiera braki formalne, w szczególności z zakresu, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 5-8, bądź nie zawiera dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 2 tj. dowodu uiszczenia wpisu, przesłania kopii odwołania zamawiającemu czy dokumentu potwierdzającego umocowanie do reprezentowania odwołującego, Prezes Izby wzywa odwołującego do usunięcia braków formalnych odwołania w terminie 3 dni pod rygorem zwrotu odwołania.

W wyroku z dnia 18 stycznia 2019 r., sygn. akt KIO 2711/18, Izba wskazała, iż za brak formalny, o którym mowa w § 9 ww. Rozporządzenia, może być uznany tylko tego rodzaju brak, który uniemożliwia nadanie odwołaniu biegu. Nie usprawiedliwia natomiast wezwania na podstawie powyższego przepisu nieumiejętne lub nieprecyzyjne sformułowanie zarzutu czy nieprzedstawienie wywodu potwierdzającego jego zasadność. Wezwanie do uzupełnienia takiej wadliwości odwołania stanowiłoby bowiem przyzwolenie na sformułowanie przez wykonawcę zarzutów już po upływie terminu na wniesienie odwołania, a taka sytuacja nie może mieć miejsca.

Warto dodać, że Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Co ważne, odwołanie powinno konkretyzować postawiony zarzut i zawierać wskazanie okoliczności faktycznych, które uzasadniają stawianie zamawiającemu sprecyzowanych w odwołaniu zastrzeżeń. Jak wskazała Izba: „Niewystarczające jest określenie w odwołaniu czynności lub zaniechania Zamawiającego i wskazanie kwalifikacji prawnej, treść i zakres zarzutu wyznaczają bowiem okoliczności faktyczne, w których Odwołujący upatruje niezgodności z przepisami ustawy.” Jeżeli zatem sam odwołujący nie poda konkretnych okoliczności faktycznych, to skład orzekający nie może samodzielnie ich wprowadzić do postępowania.

[1] Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. 2018.1092 t.j. z dnia 2018.06.07).

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl