Zamawiający nie może żądać certyfikatu w ramach warunku udziału w postępowaniu

W jednym z niedawnych orzeczeń KIO analizowała możliwość wymagania przez zamawiającego przedłożenia certyfikatu, zgodnego z polską normą,

w ramach warunku udziału w postępowaniu (por. wyrok z dnia 20 lutego 2019 r., sygn. akt: KIO 197/19).W stanie faktycznym sprawy zamawiający prowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługę sprzątania pomieszczeń, o wartości powyżej progów unijnych. W rzeczonym postępowaniu postawił warunek udziału w zakresie zdolności zawodowej wykonawcy, przyjmując, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się ci wykonawcy, którzy wykażą posiadanie wdrożonego systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wdrożenie to miało zostać potwierdzone Certyfikatem Systemu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy zgodnym z wymogami norm PN-N- 18001:2004 lub certyfikatem równoważnym, które wykonawca zobowiązany był złożyć na wezwanie zamawiającego.

Z tak określonym warunkiem udziału nie zgodził się jeden z wykonawców, który złożył odwołanie do KIO, zarzucając zamawiającemu naruszenie przepisów art. 25 ust. 1 pkt 1 PZP oraz § 2 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Wykonawca argumentował, że katalog dokumentów, jakich zamawiający może żądać na potwierdzenie spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej określa § 2 ust. 4 ww. Rozporządzenia, który ma charakter zamknięty. Powyższe oznacza, że zamawiający nie może – na potwierdzenie spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu – żądać od wykonawcy przedstawienia innych dokumentów, niż wymienione w tym przepisie. Zamawiający argumentował natomiast, że umiejscowienie wymogu posiadania określonego certyfikatu było omyłkowe, a jego intencją było ujęcie go jako tzw. dokumentu przedmiotowego.

Rozpoznając sprawę Izba uznała, że umiejscowienie w SIWZ wymogu posiadania wdrożonego systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, potwierdzonego Certyfikatem Systemu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, zgodnym z wymogami norm PN-N- 18001:2004 nastąpiło wśród warunków udziału w postępowaniu i było wadliwe. Jeżeli nawet taka konstrukcja SIWZ była, jak twierdził zamawiający, omyłkowa, to niewątpliwie wprowadzała błąd i mogła mieć wpływ na krąg wykonawców mogących ubiegać się o udzielenie zamówienia.

Izba podkreśliła, że nawet gdyby przyjąć, że wymagany certyfikat miał charakter dokumentu przedmiotowego, to rację należy przyznać odwołującemu, który wskazywał, że zamawiający nie mógł wymagać certyfikatu nie odnoszącego się do norm europejskich. Zgodnie bowiem z § 13 Rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, w celu potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego, zamawiający może żądać w szczególności (…) zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczaniem spełniania przez wykonawcę określonych norm zapewnienia jakości, jeżeli zamawiający odwołuje się do systemów zapewniania jakości opartych na odpowiednich seriach norm europejskich. Natomiast wskazana w SIWZ norma PN-N-18001:2004 nie stanowi normy europejskiej.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl