Ładowanie pojazdów elektrycznych – dostawa towarów czy świadczenie usług?

Wraz z rozwojem elektromobilności i zwiększającej się liczby pojazdów zasilanych energią elektryczną rośnie również liczba punktów ich ładowania. Nie mniej jednak, pojawienie się pojazdów elektrycznych na polskich drogach nastręcza trudności co do prawidłowej kwalifikacji czynności ich ładowania na gruncie podatku VAT. Należy zadać sobie pytanie czy w ich przypadku mamy do czynienia z dostawą towarów czy ze świadczeniem usług?

Ładowanie pojazdów elektrycznych

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług definiuje w art. 7 ust 1 dostawę towarów jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust 1 przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w myśl art. 7.

Warto w tym miejscu pochylić się nad art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, który wprost definiuje towar jako rzeczy, ich części, a także wszelkie postacie energii. Zasadniczo, przytoczona wyżej definicja towaru stanowi argument wskazujący, że ładowanie pojazdów elektrycznych należy uznawać za dostawę towarów, a nie świadczenie usług. Stanowisko takie potwierdza m.in. wydana w dniu 7 sierpnia 2020 r. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zgodnie z którą na gruncie podatku VAT usługa ładowania powinna być traktowana jako dostawa energii elektrycznej tj. jako dostawa towaru (0111-KDIB3-3.4012.236.2020.2.PK). Mamy tutaj do czynienia ze świadczeniem głównym dostawy energii elektrycznej niezbędnej do naładowania pojazdu. Pozostałe elementy (np. korzystanie z infrastruktury stacji, usługa wsparcia klienta) choć niezbędne do dokonania dostawy energii elektrycznej, należy uznawać za elementy poboczne realizowanego świadczenia.

Możliwość korzystania z urządzeń

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 6 czerwca 2018 r. (sygn. III SA/Wa3071/17) przyjął stanowisko, że stacja ładowania świadczy usługę kompleksową umożliwiając ładowanie pojazdu elektrycznego. Sąd zauważył, że korzystanie ze stacji ładowania elektrycznego, nie ma na celu tylko dostarczenia samej energii elektrycznej, ale również skorzystania z różnych świadczeń dodatkowych np. z usługi udostępnienia ładowarki, wsparcia technicznego, umożliwienie dokonania płatności, aplikacji mobilnej. W ocenie Sądu główną intencją poszczególnych użytkowników stacji ładowania jest skorzystanie z urządzeń pozwalających na szybkie i efektywne naładowanie pojazdów. Tym samym głównym świadczeniem jest udostępnienie klientom odpowiednich, wysoce specjalistycznych urządzeń stacji ładowania pojazdów. Należy zauważyć, że tylko przy wykorzystaniu nowoczesnych urządzeń, w które będą wyposażone stacje ładowania, możliwe będzie efektywne naładowanie pojazdów elektrycznych w relatywnie krótkim czasie. Celem świadczenia nie jest więc tylko oferowanie energii elektrycznej, ale zaawansowanych technicznie urządzeń ładowania.

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce w dalszym ciągu stanowi odsetek rynku całego kraju. Nie mniej jednak, w perspektywie kilku ostatnich lat zauważalny jest wzrost sprzedaży pojazdów korzystających z alternatywnych źródeł energii. Dlatego bardzo ważne jest, aby w zakresie prawidłowej kwalifikacji czynności ładowania tych pojazdów na gruncie podatku VAT wypracowano jednolitą linie orzeczniczą, która nie będzie budziła wątpliwości.


Źródła:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20040540535

https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/pisma-urzedowe/0111-kdib3-3-4012-236-2020-2-pk-vat-od-swiadczen-na-rzecz-185100163

https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/orzeczenia-sadow/iii-sa-wa-3071-17-wyrok-wojewodzkiego-sadu-522644191

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl