Koronawirus a branża OZE: Czy jest szansa na wydłużenie terminu na rozpoczęcie sprzedaży energii?

Informacje o kryzysie wywołanym koronawirusem dobiegają od przedstawicieli branży OZE. Krajowa Izba Klastrów Energii zaapelowała o wydłużenie terminu na rozpoczęcie sprzedaży energii z OZE ze względu „niedobór modułów fotowoltaicznych na skutek perturbacji w chińskim przemyśle PV spowodowanych koronawirusem”

Przeniesienie wsparcia z wygranej aukcji pomiędzy przedsiębiorcami: kto odpowiada za brak sprzedaży zadeklarowanej ilości energii z OZE?

Ustawa OZE umożliwia zbywanie praw do własności instalacji OZE, przy jednoczesnym zapewnieniu wszystkich praw i obowiązków wynikających z wygranej aukcji OZE. Art. 83a ustawy OZE umożliwia zbycie instalacji OZE przez wytwórcę, który wygrał aukcję, wraz z przejściem praw i obowiązków wynikających z wygranej aukcji na rzecz nabywcy.

Perspektywy rozwoju fotowoltaiki w świetle dyrektywy RED II: nowe szanse zarówno dla małej, jak i dużej fotowoltaiki

Obowiązujące jak i planowane regulacje prawne są szansą do utrzymania wzrostowej tendencji związanej z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (dyrektywa RED II lub dyrektywa o odnawialnych źródłach energii) przewiduje nowe mechanizmy regulacyjne, które mogą zapewnić rozwój zarówno małej, jak i dużej fotowoltaiki.

Dostawy energii zielonej w oparciu o Corporate PPA (cPPA): oczekiwane standardy dla umów cPPA na sprzedaż energii elektrycznej z OZE zawieranych w Polsce

Umowy Corporate PPA, czyli Power Purchase Agreement, są światowym rozwiązaniem na dostawy (sprzedaż) energii elektrycznej z OZE o charakterze korporacyjnym. Polska, jak również inne kraje członkowskie, zobowiązana jest do implementacji dyrektywy RED II do 30 czerwca 2021. Jakie konkretne cele stawia UE państwom członkowskim w związku z rozwojem corporate PPA?

Rozwój fotowoltaiki w Polsce – co „nowego” w prawie budowlanym?

Rok 2019 przyniósł korzystne zmiany dla funkcjonowania sektora fotowoltaiki w Polsce. Zmiany te widoczne były w sferze regulacyjnej, w której ustawodawca zmienił przepisy wpływające na rozwój fotowoltaiki w Polsce., m.in. w zakresie rozszerzenia definicji prosumenta i tym samym umożliwienia wytwarzania energii elektrycznej na własne potrzeby przedsiębiorcom. Co nowego w 2020 roku?

Obowiązki podatkowe prosumenta-przedsiębiorcy w systemie net-meteringu (opustu)

Prosument-przedsiębiorca ma prawo rozliczyć energię wprowadzoną do sieci dystrybucyjnej energię elektryczną nie wcześniej niż na 12 miesięcy przed datą wprowadzenia energii do sieci oraz ma prawo do sprzedaży tej energii na zasadach rynkowych. Będąc uczestnikiem systemu net-meteringu prosument-przedsiębiorca musi ponadto być świadom obowiązków podatkowych związanych z funkcjonowaniem tego systemu.

Jaki realny wpływ na postanowienia planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych ma OSD?

W przypadku, gdy z danych faktycznych wynika, że ilość ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych jest niewystarczająca (poniżej progu minimalnego) to wymagane stacje ładowania – zgodnie z obowiązkiem nałożonym art. 64 ustawy o elektromobilności – wybuduje OSD.