Wsparcie publiczne dla magazynowania energii w świetle raportu Komisji Europejskiej

W maju 2020 roku Komisja Europejska opublikowała raport dotyczący magazynowania energii, tj.: „Badanie dotyczące magazynowania energii – wkład w bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej w Europie”. Treścią tego raportu Komisja Europejska zwraca uwagę na konieczność rozwoju technologii innowacyjnych potrzebnych do budowy i funkcjonowania magazynów energii.

Czy energia wiatru pomoże odbudować gospodarkę po pandemii koronawirusa?

Szansa na odbudowę gospodarki światowej w rozwoju technologii OZE widziana jest w różnych inicjatywach tworzonych w celu podjęcia działań prowadzących do tzw. „zielonej transformacji gospodarki”, w tym m. in. Global Wind Energy Council, której celem jest „zmotywowanie rządów poszczególnych krajów na świecie do postawienia rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) w centrum planów ożywienia gospodarczego w związku z kryzysem spowodowanym przez pandemię COVID-19”.

Znane są ceny referencyjne dla aukcji OZE organizowanych w 2020 roku

W dniu 19 maja 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 24 kwietnia 2020 roku w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2020 roku oraz okresów obowiązujących wytwórców, którzy wygrali aukcje OZE w 2020 roku. Wymóg corocznego określania ceny referencyjnej konstytuowany jest przez ustawę OZE.

Wirtualny prosument szansą na dalszy rozwój energetyki prosumenckiej: jakie benefity dla budynków wielomieszkaniowych i od kiedy?

Regulacje wprowadzające instytucję wirtualnego prosumenta mają na celu dalszy rozwój wytwarzania energii z OZE w systemie prosumenckim i skierowane są głównie do tych podmiotów, które nie dysponują dostateczną powierzchnią służącą budowie swojego (niezależnego) źródła (instalacji) wytwarzającego energię z OZE.

Pandemia koronawirusa „reguluje” aukcje OZE organizowane w 2020 roku

Ustawodawca pozytywnie przychylił się do postulatów przedstawicieli branży OZE i wydłużył termin sprzedaży energii z OZE. Najnowszą ustawą, określaną jako tarcza 2.0. wydłużył obowiązywanie umów przyłączeniowych (znowelizowany art. 184d ustawy OZE) oraz określił zasady aukcji OZE ogłaszanych, organizowanych i przeprowadzanych w 2020 roku.

Tarcza 2.0. przesuwa datę dostarczenia pierwszej energii z OZE do 30 czerwca 2022 roku

Tarczą antykryzysową ustawodawca zdecydował o wydłużeniu terminu sprzedaży po raz pierwszy energii z OZE: z dniem 31 marca 2020 r. weszły w życie przepisy uprawniające wytwórców do złożenia wniosku do Prezesa URE o wydłużenie, maksymalnie o 12 miesięcy, terminu sprzedaży energii elektrycznej z OZE objętej system wsparcia w aukcjach rozstrzygniętych w 2018 roku.

Można czy nie można wstrzymać dostawę energii z powodu nieuregulowanych rachunków za energię w czasie pandemii koronawirusa?

Ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw do ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. ustawy – Prawo energetyczne dodano art. 6g, który – jak się na pierwszy rzut oka wydaje – ma stanowić zabezpieczenie ochrony interesów odbiorców energii w sytuacji gdy ich płynność finansowa została zachwiana z powodu koronawirusa. 

Tarcza antykryzysowa przychylna wytwórcom energii z OZE: dodatkowe 12 miesięcy na sprzedaż energii z OZE za zgodą Prezesa URE

Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw znowelizowała przepisy ustawy, przyznając prawo wytwórcom energii z OZE, dla których obowiązek sprzedaży energii elektrycznej z OZE przypada na 2020 r., do wydłużenia terminu sprzedaży po raz pierwszy energii z OZE.

Wyznaczenie operatora oraz dostawcy usług ładowania: czy luka w prawie zahamuje rozwój sektora elektromobilności?

Problem pojawia się w odniesieniu do terminu, w którym taki wniosek powinien zostać złożony, ponieważ przepisy ustawy o elektromobilności nie wskazują wprost terminu na złożenie wniosku o wydanie decyzji przez Prezesa URE wyznaczającej operatora oraz dostawcę usług.

Koronawirus a branża OZE: Czy jest szansa na wydłużenie terminu na rozpoczęcie sprzedaży energii?

Informacje o kryzysie wywołanym koronawirusem dobiegają od przedstawicieli branży OZE. Krajowa Izba Klastrów Energii zaapelowała o wydłużenie terminu na rozpoczęcie sprzedaży energii z OZE ze względu „niedobór modułów fotowoltaicznych na skutek perturbacji w chińskim przemyśle PV spowodowanych koronawirusem”