Przedsięwzięcia prowadzące do zmniejszenia zużycia energii: kiedy efektywność energetyczna promowana jest białym certyfikatem?

Przepisy ustawy o efektywności energetycznej uprawniają bowiem do otrzymania świadectwa efektywności energetycznej (inaczej: biały certyfikat) z tytułu promowania efektywności energetycznej. Pozostaje zatem ustalić, które przedsięwzięcia promowane są świadectwem efektywności energetycznej.

Nie ma zgody na wydanie świadectwa efektywności energetycznej w trybie „milczącego załatwienia sprawy”

Praktyka pokazuje, że świadectwa efektywności energetycznej wydawane są w okresach kilkumiesięcznych licząc od dnia złożenia wniosku. Osłabia to pozycję przedsiębiorstw energetycznych na rynku elektroenergetycznym, ponieważ mogą oni mieć problemy z wykonaniem zobowiązania w zakresie umorzenia – w odpowiedniej ilości i w określonym terminie – świadectw efektywności energetycznej.  

Wsparcie publiczne dla magazynowania energii w świetle raportu Komisji Europejskiej

W maju 2020 roku Komisja Europejska opublikowała raport dotyczący magazynowania energii, tj.: „Badanie dotyczące magazynowania energii – wkład w bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej w Europie”. Treścią tego raportu Komisja Europejska zwraca uwagę na konieczność rozwoju technologii innowacyjnych potrzebnych do budowy i funkcjonowania magazynów energii.

Czy energia wiatru pomoże odbudować gospodarkę po pandemii koronawirusa?

Szansa na odbudowę gospodarki światowej w rozwoju technologii OZE widziana jest w różnych inicjatywach tworzonych w celu podjęcia działań prowadzących do tzw. „zielonej transformacji gospodarki”, w tym m. in. Global Wind Energy Council, której celem jest „zmotywowanie rządów poszczególnych krajów na świecie do postawienia rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) w centrum planów ożywienia gospodarczego w związku z kryzysem spowodowanym przez pandemię COVID-19”.

Znane są ceny referencyjne dla aukcji OZE organizowanych w 2020 roku

W dniu 19 maja 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 24 kwietnia 2020 roku w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2020 roku oraz okresów obowiązujących wytwórców, którzy wygrali aukcje OZE w 2020 roku. Wymóg corocznego określania ceny referencyjnej konstytuowany jest przez ustawę OZE.

Wirtualny prosument szansą na dalszy rozwój energetyki prosumenckiej: jakie benefity dla budynków wielomieszkaniowych i od kiedy?

Regulacje wprowadzające instytucję wirtualnego prosumenta mają na celu dalszy rozwój wytwarzania energii z OZE w systemie prosumenckim i skierowane są głównie do tych podmiotów, które nie dysponują dostateczną powierzchnią służącą budowie swojego (niezależnego) źródła (instalacji) wytwarzającego energię z OZE.

Pandemia koronawirusa „reguluje” aukcje OZE organizowane w 2020 roku

Ustawodawca pozytywnie przychylił się do postulatów przedstawicieli branży OZE i wydłużył termin sprzedaży energii z OZE. Najnowszą ustawą, określaną jako tarcza 2.0. wydłużył obowiązywanie umów przyłączeniowych (znowelizowany art. 184d ustawy OZE) oraz określił zasady aukcji OZE ogłaszanych, organizowanych i przeprowadzanych w 2020 roku.

Tarcza 2.0. przesuwa datę dostarczenia pierwszej energii z OZE do 30 czerwca 2022 roku

Tarczą antykryzysową ustawodawca zdecydował o wydłużeniu terminu sprzedaży po raz pierwszy energii z OZE: z dniem 31 marca 2020 r. weszły w życie przepisy uprawniające wytwórców do złożenia wniosku do Prezesa URE o wydłużenie, maksymalnie o 12 miesięcy, terminu sprzedaży energii elektrycznej z OZE objętej system wsparcia w aukcjach rozstrzygniętych w 2018 roku.