„Mój elektryk” – dofinansowanie zakupu samochodów elektrycznych dla firm

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił założenia programu „Mój elektryk”. W nowej odsłonie programu o dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego starać się będą mogły firmy oraz instytucje finansujące samochody dla firm. Jakie są główne założenia i podstawy prawne programu?

Główne cele i podstawy prawne programu

Głównym celem programu „Mój elektryk” jest redukcja emisji CO2 pochodzącego z transportu, i tym samym upowszechnienie w Polsce pojazdów napędzanych energią elektryczną.

Zgodnie z art. 411 ust 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej finansuje ochronę środowiska m. in. poprzez wspomaganie ekologicznych form transportu. Działanie funduszu, może również przybrać formę udzielania dotacji (dopłaty do rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu).

Kiedy rusza program?

Wnioski o dofinansowanie samochodu elektrycznego w ramach programu „Mój elektryk” można składać do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej od 22 listopada 2021 r. Co istotne, program może zostać zakończony wcześniej w przypadku wyczerpania środków przeznaczonych na jego realizację.

Kto może skorzystać z programu?

Program „Mój elektryk” w nowej odsłonie wskazuje nowy katalog podmiotów, które mogą ubiegać się o na dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego – z wnioskiem mogą wystąpić:

  • firmy;
  • jednostki sektora finansów publicznych;
  • instytuty badawcze, stowarzyszenia;
  • fundacje;
  • spółdzielnie;
  • rolnicy indywidualni;
  • kościoły i inne związki wyznaniowe.

Wysokość dotacji

Osoby zainteresowane skorzystaniem z programu „Mój elektryk” mogą ubiegać się o dotację w wysokości 18 750 zł lub 27 000 zł na zakup samochodu osobowego. Wysokość dotacji zależy od deklarowanego rocznego przebiegu, który w przypadku ubiegania się musi o wyższą dotację musi wynosić co najmniej 15 tys. km.

Natomiast zakup samochodów dostawczych (pojazd kategorii N1) może zostać dofinansowany do maksymalnie 70 000 zł, ale nie więcej niż 30 proc. kosztów kwalifikowanych. Co istotne, dotacja nadal dotyczy nowych pojazdów.

Podsumowanie

Nowa odsłona programu dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych przyczyni się do rozwoju elektromobilności w Polsce. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą w znacznym stopniu kształtują rynek motoryzacyjny. Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2020 r. nabywcy indywidualni nabyli 117 291 aut, zaś firmy zakupiły 311 056 sztuk samochodów osobowych.

Dofinansowanie zakupu samochodów elektrycznych powinno spowodować ożywienie sektora motoryzacyjnego zasilanego energią elektryczną. Wskazać należy, że objęcie firm programem „Mój Elektryk” w dłuższej perspektywie spowoduje upowszechnienie samochodów elektrycznych również na rynku samochodów używanych.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl