Projekt rozporządzenia dot. standardów emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych

14 lipca 2021 r. Komisja Europejska opublikowała projekt rozporządzenia dotyczącego standardów emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Akt ten ma realizować założenia tzw. „Fit for 55″ (którego główne założenia opisywałem już w lipcu 2021 r. we wpisie „Fit for 55” – europejski pakiet zmian klimatycznych). Dziś przybliżę powody wprowadzenia oraz główne założenia nowelizacji, w tym zmiany w zakresie norm emisji spalin oraz skutki dla producentów samochodów osobowych i pojazdów lekkich.

Powody zmiany standardów emisji CO2

Mając na względzie ciągle rosnącą emisję gazów cieplarnianych na świecie, pochodzącą z sektora transportu drogowego, Unia Europejska zauważa konieczność redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzących z tego obszaru. Badania emisji gazów cieplarnianych pokazują, że prawie 20 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE ma swoje źródło właśnie w transporcie.

Wpływ na zwiększoną emisję oraz na jakość powietrza ma przede wszystkim ruch uliczny i zatory komunikacyjne, które generują zanieczyszczenia, w szczególności w dużych ośrodkach miejskich i przemysłowych.

Niektóre państwa członkowskie Unii zauważają potrzebę reagowania na ciągle zwiększającą się emisję CO2 powstałą z sektora transportu, i w tym celu zapowiadają i wprowadzają różne regulacje, takie jak strefy niskoemisyjne i bezemisyjne w miastach czy stopniowe wycofywanie ze sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi.

Główne założenia projektowanego aktu

Projekt rozporządzenia ma na celu przyczynienie się do osiągnięcia przez państwa członkowskie neutralności klimatycznej do 2050 r. Założenia „Fit for 55” zakładają redukcję emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 r.

Cele szczegółowe projektowanego rozporządzenia to m.in:

  • osiągnięcie celów klimatycznych na 2030 r. i na 2050 r. poprzez zmniejszenie emisji CO2 emitowanych przez samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe;
  • zapewnienie konsumentom i obywatelom korzyści, wynikających z szerszego upowszechnienia pojazdów bezemisyjnych;
  • stymulacja innowacji w zakresie technologii bezemisyjnych (rozwój technologii i stymulowanie zatrudnienia w sektorze motoryzacyjnym i transportowym w UE).

Zmiana norm emisji spalin

Projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/631 w odniesieniu do wzmocnienia norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych zgodnie z ambitniejszymi celami klimatycznymi Unii ma przyczynić się do znacznego zredukowania emisji CO2 już od 1 stycznia 2030 r.

Obecnie funkcjonujące rozporządzenie (UE) 2019/631 określa, że od dnia 1 stycznia 2030 r. zastosowanie mają następujące docelowe poziomy emisji dla unijnego parku pojazdów:

  1. w odniesieniu do średniego poziomu emisji parku nowych samochodów osobowych, docelowy poziom emisji dla unijnego parku pojazdów równy 37,5 proc. redukcji docelowego poziomu w 2021 r. ustalony zgodnie z załącznikiem I część A pkt 6.1.2;
  2. w odniesieniu do średniego poziomu emisji parku nowych lekkich pojazdów użytkowych docelowy poziom emisji dla unijnego parku pojazdów równy 31 proc. redukcji docelowego poziomu w 2021 r. ustalony zgodnie z załącznikiem I część B pkt 6.1.2.

Projektowane rozporządzenie zmienia od 1 stycznia 2030 r. poziom emisji dla unijnego parku nowych samochodów osobowych z 37,5 proc. redukcji na 55 proc. redukcji, a w przypadków lekkich pojazdów użytkowych z 31 proc. redukcji na 50 proc. redukcji.

Wydaje się, że rozporządzenie i nowe normy w nim wskazane, o ile zostaną wdrożone – przyczynią się do osiągnięcia przez Unię Europejską celu neutralności klimatycznej do 2050 r. Dla producentów samochodów osobowych i pojazdów lekkich zmiany oznaczają wprowadzenie bardziej rygorystycznych norm emisji spalin. Dalej idące zaostrzanie norm skutkować będzie zwiększeniem zastosowania technologii hybrydowych ograniczających zużycie paliwa, a tym samym emisje CO2.

Więcej informacji na temat „Fit for 55” znajdą Państwo w wpisie „Fit for 55” – europejski pakiet zmian klimatycznych.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl