Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w sobotę

Każdy kto zetknął się w praktyce z orzecznictwem KIO wie, że niejednokrotnie w  tożsamych stanach faktycznych poszczególne składy orzekają odmiennie. Tak też było w przypadku dwóch uchwał KIO, pierwszej z dnia 19 czerwca 2017 r., sygn. akt KIO/KU 23/17 oraz drugiej z 3 lipca 2017 r., sygn. akt KIO/KU 28/17. Co ciekawe uchwały dotyczyły tego samego zamawiającego i wręcz identycznego stanu faktycznego.

W dwóch przypadkach ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 24 grudnia 2016 r., natomiast sam zamawiający udostępnił SIWZ na swojej stronie internetowej dopiero w dniu 27 grudnia 2016 r. Mimo, że dzień 24 grudnia nie jest dniem wolnym od pracy, to jednak w roku 2016 przypadał on w sobotę, natomiast dwa kolejne dni ( 25 grudnia i 26 grudnia) były dniami wolnymi od pracy.  

Na gruncie powyższego pojawia się pytanie czy zamawiający naruszył swoim działaniem art. 42 ust. 1 PZP, zgodnie z którym specyfikację istotnych warunków zamówienia udostępnia się na stronie internetowej od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do upływu terminu składania ofert. O ile bowiem zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu w BZP następuje bezpośrednio przez zamawiającego, o tyle dzień publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej jest ustalany przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej i zamawiający nie ma na niego wpływu. Powyższe może powodować problemy, gdy dzień publikacji przypada na dzień nie będący dniem roboczym w jednostce zamawiającej.

W ocenie zamawiającego opublikowanie SIWZ na stronie internetowej już po publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym UE nie stanowiło naruszenia. W takim przypadku zastosowanie ma bowiem art. 14 ust. 2 PZP, zgodnie z którym, jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego po dniu lub dniach wolnych od pracy.  Stanowisko takie zaaprobowała Izba w uchwale z dnia 19 czerwca 2017 r., sygn. akt KIO/KU 23/17.

Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 19 czerwca 2017 r. KIO/KU 22/17

Jednak parę dni później, w uchwale z dnia 3 lipca 2017 r., sygn. akt KIO/KU 28/17 Izba orzekła zupełnie odmiennie. W ocenie tego składu, że art. 14 ust. 2 PZP nie znajduje zastosowania do sytuacji opisanej w art. 42 ust. 1 PZP, a zatem przypadku zamieszczania SIWZ na stronie internetowej. Izba argumentowała, że w art. 14 ust. 2 PZP mowa jest o końcu terminu do wykonania czynności, co oznacza, że dotyczy terminu rozumianego jako okres (odcinek czasu) określony pewną liczbą jednostek czasu np. liczbą dni, a nie terminu jako określonego punktu czasu. W uzasadnieniu uchwały czytamy, że: Charakter terminu zamieszczenia SIWZ na stronie internetowej zamawiającego jest jednak zupełnie inny, gdyż ustawodawca w art. 42 ust. 1 ustawy PZP zdecydował się określić ten termin wskazując go konkretną, sztywną datą.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl