Wysokie kary pieniężne wymierzane przez Prezesa URE na podstawie Ustawy o elektromobilności

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r. zawiera przepisy nakładające kary za nieprzestrzeganie jej zapisów. Wskazać należy, że naruszenia za które Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (dalej Prezes URE) wymierza kary są enumeratywnie wymienione. Co istotne, w świetle Ustawy o elektromobilności nie tylko Prezes URE posiada mandat do nakładania kar wobec podmiotów naruszających przepisy o elektromobilności – uprawnienia takie posiadają również m.in. Prezes Urzędu Dozoru Technicznego oraz Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego. Niniejszy wpis poświęcony będzie karom nakładanym przez Prezesa URE, który jest głównym podmiotem zobowiązanym do stania na straży przestrzegania i wykonywania ww. ustawy.  

Działania podlegające ukaraniu

W art. 45 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymieniono katalog działań, których naruszenie powoduje nałożenie przez Prezesa URE kar pieniężnych. Należą do nich: 

1. nieprzestrzeganie obowiązku zapewnienia dostawcom usługi ładowania dostępu do ogólnodostępnych stacji ładowania, 

  

Ustawa rozumie pod pojęciem ogólnodostępnej stacji ładowania – stację ładowania dostępną na zasadach równoprawnego traktowania dla każdego posiadacza pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego, a więc dla każdego podmiotu posiadającego pojazd zeroemisyjny lub niskoemisyjny. 

  

2. uzależnienie świadczenia usługi polegającej na ładowaniu pojazdu na ogólnodostępnej stacji ładowania od wcześniejszego zawarcia przez posiadacza pojazdu umowy w formie pisemnej bądź elektronicznej, 

  

Zdaniem ustawodawcy kierowca pojazdu elektrycznego lub hybrydowego nie może być zmuszony przez jakikolwiek podmiot do podpisywania umów związanych z ładowaniem pojazdu, gdyż takie stacje mają charakter ogólnodostępny. Zawarcie takiej umowy kłóciłoby się z zasadą równoprawnego traktowania.  

  

3. niezapewnienie przez przedsiębiorcę w ogólnodostępnej stacji ładowania wykorzystania energii elektrycznej wyłącznie w celu ładowania, ładowania lub wymiany akumulatorów służących do napędu pojazdu elektrycznego, hybrydowego, autobusu zeroemisyjnego i innych pojazdów silnikowych,  

  

Ustawodawca penalizuje zachowanie przedsiębiorcy, który wykorzystuje punkt ładowania w innym celu niż enumeratywnie określa to przepis. Przedsiębiorca jest również obowiązany do tego, aby punkt ładowania był cały czas zdolny do działania.  

  

4. niewybudowanie ogólnodostępnej stacji ładowania zgodnie z uchwalonym na terenie danej gminy planem budowy ogólnodostępnych stacji ładowania, 

  

Ustawodawca wskazuje, że ukaraniu podlegać będzie podmiot, który pomimo ciążącego na nim obowiązku związanego z przestrzeganiem planu budowy ogólnodostępnej stacji ładowania uchwalonego przez radę gminy nie zrealizuje tego planu. Wskazać należy, że plan taki powinien być wykony przez operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego. 

  

5. nieopracowanie programu budowy stacji gazu ziemnego oraz przedsięwzięć w zakresie modernizacji, rozbudowy albo budowy sieci niezbędnych do przyłączenia tych stacji oraz jej niewybudowanie. 

  

Program, ten stanowi wyodrębnioną część planu operatora systemu dystrybucyjnego gazowego, w zakresie rozwoju zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na paliwa gazowe. Mając na względzie powyższe, przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność karną, gdy nie wybuduje stacji gazu ziemnego zgodnie z ww. programem.  

 

Wysokość kar wymierzanych przez Prezesa URE

Przedsiębiorca za nieprzestrzeganie zapisów Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych ponosi odpowiedzialność finansową w wysokości: 

  • od 5000 zł do 150 000 zł za nieprzestrzeganie obowiązku zapewnienia dostawcom usługi ładowania dostępu do ogólnodostępnych stacji ładowania, 
  • od 1000 zł do 50 000 zł za uzależnienie świadczenia usługi ładowania pojazdu od uprzedniego zawarcia umowy, 
  • od 5000 zł do 50 000 zł za niezapewnienie w ogólnodostępnej stacji ładowania wykorzystania energii elektrycznej zgodnie z jej przeznaczeniem,  
  • od 5000 zł do 500 000 zł za niewybudowanie ogólnodostępnej stacji ładowania zgodnie z planem uchwalonym przez gminę, 
  • od 5000 zł do 500 000 zł za nieopracowanie programu budowy stacji gazu ziemnego oraz przedsięwzięć w zakresie modernizacji, rozbudowy albo budowy sieci niezbędnych do przyłączenia tych stacji, 
  • od 10 000 zł do 2 000 000 zł za niewybudowanie stacji zgodnie z opracowanym programem budowy stacji gazu ziemnego oraz przedsięwzięć w zakresie modernizacji, rozbudowy albo budowy sieci niezbędnych do przyłączenia tych sieci. 

Należy zaznaczyć, że wysokość kary pieniężnej wymierzonej przez Prezesa URE nie może przekroczyć 15% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.  

Wymierzone przez Prezesa URE kary mają charakter decyzji, od których przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – sądu ochrony konkurencji i konsumentów w terminie dwóch tygodni od daty doręczenia decyzji. 

Po uprawomocnieniu się decyzji o nałożeniu kary przez Prezesa URE przedsiębiorca winien uiścić jej wysokość w terminie 14 dni. 


Źródła: 

  1. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000317

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl