Kategorie

  • Prawo pracy
  • Prawo spółek – transakcje, przekształcenia, badania
  • Podatki i finanse

Nowe stawki podatku od nieruchomości 2025 – stawki dla osób prawnych

Nowe stawki podatek od nieruchomości

Podatek od nieruchomości jest jednym z kluczowych zobowiązań finansowych dla firm posiadających grunty, budynki lub budowle wykorzystywane w działalności gospodarczej. W 2025 roku przedsiębiorstwa muszą przygotować się na istotne zmiany w maksymalnych stawkach tego podatku, co może znacząco wpłynąć na ich koszty operacyjne. Nowe regulacje określone zostały w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 25 lipca 2024 roku w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025. Dokument ten precyzuje maksymalne stawki, które gminy mogą zastosować przy ustalaniu lokalnych podatków i opłat, w tym podatku od nieruchomości.

Zgodnie z przepisami, aktualizacja tych stawek uwzględnia wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych, co oznacza, że wzrost inflacji może wpływać na wyższe obciążenia podatkowe dla firm posiadających nieruchomości wykorzystywane w działalności gospodarczej.

Przedsiębiorstwa powinny monitorować nowe stawki ustalane przez gminy oraz przygotować się na potencjalne zwiększenie wydatków związanych z opodatkowaniem nieruchomości. Wprowadzone zmiany mogą bowiem stanowić istotny czynnik wpływający na budżety operacyjne na nadchodzący rok.

Maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2025 rok

Zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Finansów, maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2025 rok zostały podniesione. Oto najważniejsze z nich:

Podatek od gruntów:

  • Grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej: do 1,38 zł za 1 m² powierzchni.
  • Grunty pod wodami powierzchniowymi: do 6,84 zł za 1 hektar powierzchni.
  • Pozostałe grunty: do 0,73 zł za 1 m² powierzchni.
  • Grunty niezabudowane objęte obszarem rewitalizacji: do 4,51 zł za 1 m² powierzchni.

Podatek od budynków lub ich części:

  • Budynki mieszkalne: do 1,19 zł za 1 m² powierzchni użytkowej.
  • Budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej: do 34,00 zł za 1 m² powierzchni użytkowej.
  • Budynki zajęte na działalność w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym: do 15,92 zł za 1 m² powierzchni użytkowej.
  • Budynki związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych: do 6,95 zł za 1 m² powierzchni użytkowej.
  • Pozostałe budynki: do 11,48 zł za 1 m² powierzchni użytkowej.

Nowe stawki podatku od nieruchomości oraz zmiany w definicjach

Poza określeniem nowych stawek maksymalnych, ustawodawca wprowadza istotne zmiany w definicjach kluczowych pojęć, takich jak „budynek” i „budowla”. Celem tych modyfikacji jest zwiększenie precyzji oraz przejrzystości przepisów podatkowych, co jest kluczowe dla właścicieli nieruchomości. Jednakże, nowe definicje mogą wprowadzić swoistą rewolucję w działalności przedsiębiorstw, ponieważ wiele obiektów może zmienić swoją klasyfikację z jednej kategorii do drugiej. Taka zmiana ma bezpośredni wpływ na wysokość należnych podatków, które właściciele muszą uiszczać.

Właściciele nieruchomości muszą przygotować się na wyższe obciążenia podatkowe, co może wymagać dostosowania budżetów operacyjnych oraz strategii finansowych.

Czynniki wpływające na wysokość podatku od nieruchomosci

Wysokość podatku od nieruchomości zależy od kilku kluczowych czynników. Przeznaczenie nieruchomości jest jednym z najważniejszych – budynki mieszkalne są zazwyczaj opodatkowane niższymi stawkami niż obiekty przeznaczone na działalność komercyjną, przemysłową czy handlową. Powierzchnia użytkowa również wpływa na podatek – im większa powierzchnia budynku, tym wyższe obciążenie finansowe. Nowe definicje „budynku” i „budowli” wprowadzone w przepisach mogą dodatkowo zmienić klasyfikację i naliczanie podatków, zwłaszcza że podatek od budowli często jest wyższy, niż podatek od budynku. Każda gmina ustala swoje stawki podatkowe w ramach określonych limitów, kierując się własną polityką finansową, co powoduje różnice w wysokości podatków nawet w pobliskich miejscowościach.

Poniżej przedstawiono przykłady, które ilustrują różnice w wysokości podatku od nieruchomości w zależności od lokalizacji w danej gminie:

Załóżmy, że przedmiotem opodatkowania są dwa budynki biurowe o tej samej powierzchni użytkowej, 200 m², jedno zlokalizowane w centrum dużego miasta – Poznania, a drugie w gminie Września – kilkadziesiąt kilometrów od Poznania.  Obie nieruchomości powinny zostać opodatkowane przy użyciu stawki dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Rada Miasta Poznania i Rada Miasta i Gminy Września ustaliły już stawki podatku od nieruchomości na 2025 r.

Stawki Podatkowe:

  • Poznań: 34,00 zł za 1 m² (maksymalna stawka)
  • Września: 14,98 zł za 1 m²

Obliczenia Podatku:

  1. Biuro w Poznaniu:

Podatek=200 m²×34,00 zł/m²=6 800 zł rocznietext{Podatek} = 200 , text{m²} times 34,00 , text{zł/m²} = 6,800 , text{zł rocznie}Podatek=200m²×34,00zł/m²=6800zł rocznie

  1. Biuro we Wrześni:

Podatek=200 m²×14,98 zł/m²=2 996  zł rocznietext{Podatek} = 200 , text{m²} times 25,00 , text{zł/m²} = 5,000 , text{zł rocznie}Podatek=200m²×14,98 zł/m²=2 996 zł rocznie

Różnica:
W tym przykładzie przedsiębiorstwo posiadające biuro w centrum miasta Poznania płaci roczny podatek o 2 004 zł wyższy niż w zakresie biura o tej samej powierzchni we Wrześni.

Kluczowe wskazówki dla osób prawnych w zakresie podatku od nieruchomości na 2025 rok

Podatek od nieruchomości w 2025 roku staje się jednym z kluczowych elementów, które przedsiębiorstwa muszą uwzględnić w swoich budżetach operacyjnych. Zmiany w stawkach maksymalnych oraz nowe definicje „budynku” i „budowli” mogą wpłynąć na wzrost obciążeń podatkowych, zwłaszcza dla firm posiadających rozbudowane zaplecze nieruchomościowe. Jak wynika z przedstawionego przykładu, wysokość podatku zależy nie tylko od powierzchni nieruchomości, ale również od jej lokalizacji co do gminy, w której się znajduje.

Aby skutecznie zarządzać zmianami w opodatkowaniu nieruchomości, przedsiębiorcy powinni rozważyć następujące kroki:

  1. Gminy ustalają stawki podatku od nieruchomości w określonych przedziałach, dlatego warto monitorować decyzje lokalnych władz. Pozwoli to przedsiębiorcom na wcześniejsze przygotowanie się na ewentualne wzrosty i dostosowanie budżetów.
  2. Przeprowadzenie dokładnej analizy posiadanych nieruchomości może pomóc w identyfikacji obiektów generujących najwyższe koszty podatkowe.
  3. W związku ze zmianami przepisów warto skonsultować się z doradcą podatkowym bądź radcą prawnym, który pomoże zinterpretować nowe definicje oraz zaproponuje działania optymalizujące podatek. Profesjonalna pomoc jest szczególnie ważna przy klasyfikacji obiektów, które mogą być kwalifikowane jako budynki lub budowle.
  4. Przedsiębiorcy powinni przewidywać wzrosty podatków wynikające z inflacji oraz zmian w polityce lokalnych gmin. Uwzględnienie tych zmian w budżetach operacyjnych pozwoli firmom na uniknięcie niespodziewanych kosztów i lepsze zarządzanie zasobami finansowymi.
  5. Ustawodawstwo podatkowe może ulegać dalszym zmianom, dlatego ważne jest, aby przedsiębiorstwa na bieżąco śledziły nowe regulacje oraz stawki podatkowe. Dzięki temu można uniknąć błędów w rozliczeniach i potencjalnych sankcji finansowych.

Jeśli Twoja firma potrzebuje wsparcia w dostosowaniu się do nowych przepisów dotyczących podatku od nieruchomości w 2025 roku, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią. Nasz zespół ekspertów z GJW Gramza i Wspólnicy oferuje kompleksowe doradztwo w zakresie optymalizacji podatku od nieruchomości, w tym analizę portfela nieruchomości, klasyfikację obiektów oraz bieżące wsparcie w rozliczeniach podatkowych. Zapewniamy pełne wsparcie na każdym etapie, aby Twoja firma mogła skutecznie zarządzać swoimi zobowiązaniami podatkowymi.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl

Wyślij zapytanie:

    prosimy o wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką *

    Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GJW Gramza i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka partnerska z siedzibą w Poznaniu (61-626), przy ul. Szelągowskiej 27. Dane osobowe będą przetwarzane w celach kontaktowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora przejawiającego się w odpowiedzi na zadane poprzez formularz kontaktowy pytanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

    Więcej informacji na temat danych osobowych oraz przysługujących w związku z nimi praw zamieszczono w Polityce Prywatności