Można czy nie można wstrzymać dostawę energii z powodu nieuregulowanych rachunków za energię w czasie pandemii koronawirusa?

Ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw do ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. ustawy – Prawo energetyczne dodano art. 6g, który – jak się na pierwszy rzut oka wydaje – ma stanowić zabezpieczenie ochrony interesów odbiorców energii w sytuacji gdy ich płynność finansowa została zachwiana z powodu koronawirusa. 

Tarcza antykryzysowa przychylna wytwórcom energii z OZE: dodatkowe 12 miesięcy na sprzedaż energii z OZE za zgodą Prezesa URE

Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw znowelizowała przepisy ustawy, przyznając prawo wytwórcom energii z OZE, dla których obowiązek sprzedaży energii elektrycznej z OZE przypada na 2020 r., do wydłużenia terminu sprzedaży po raz pierwszy energii z OZE.

Wyznaczenie operatora oraz dostawcy usług ładowania: czy luka w prawie zahamuje rozwój sektora elektromobilności?

Problem pojawia się w odniesieniu do terminu, w którym taki wniosek powinien zostać złożony, ponieważ przepisy ustawy o elektromobilności nie wskazują wprost terminu na złożenie wniosku o wydanie decyzji przez Prezesa URE wyznaczającej operatora oraz dostawcę usług.

Koronawirus a branża OZE: Czy jest szansa na wydłużenie terminu na rozpoczęcie sprzedaży energii?

Informacje o kryzysie wywołanym koronawirusem dobiegają od przedstawicieli branży OZE. Krajowa Izba Klastrów Energii zaapelowała o wydłużenie terminu na rozpoczęcie sprzedaży energii z OZE ze względu „niedobór modułów fotowoltaicznych na skutek perturbacji w chińskim przemyśle PV spowodowanych koronawirusem”

Przeniesienie wsparcia z wygranej aukcji pomiędzy przedsiębiorcami: kto odpowiada za brak sprzedaży zadeklarowanej ilości energii z OZE?

Ustawa OZE umożliwia zbywanie praw do własności instalacji OZE, przy jednoczesnym zapewnieniu wszystkich praw i obowiązków wynikających z wygranej aukcji OZE. Art. 83a ustawy OZE umożliwia zbycie instalacji OZE przez wytwórcę, który wygrał aukcję, wraz z przejściem praw i obowiązków wynikających z wygranej aukcji na rzecz nabywcy.

Perspektywy rozwoju fotowoltaiki w świetle dyrektywy RED II: nowe szanse zarówno dla małej, jak i dużej fotowoltaiki

Obowiązujące jak i planowane regulacje prawne są szansą do utrzymania wzrostowej tendencji związanej z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (dyrektywa RED II lub dyrektywa o odnawialnych źródłach energii) przewiduje nowe mechanizmy regulacyjne, które mogą zapewnić rozwój zarówno małej, jak i dużej fotowoltaiki.

Dostawy energii zielonej w oparciu o Corporate PPA (cPPA): oczekiwane standardy dla umów cPPA na sprzedaż energii elektrycznej z OZE zawieranych w Polsce

Umowy Corporate PPA, czyli Power Purchase Agreement, są światowym rozwiązaniem na dostawy (sprzedaż) energii elektrycznej z OZE o charakterze korporacyjnym. Polska, jak również inne kraje członkowskie, zobowiązana jest do implementacji dyrektywy RED II do 30 czerwca 2021. Jakie konkretne cele stawia UE państwom członkowskim w związku z rozwojem corporate PPA?

Rozwój fotowoltaiki w Polsce – co „nowego” w prawie budowlanym?

Rok 2019 przyniósł korzystne zmiany dla funkcjonowania sektora fotowoltaiki w Polsce. Zmiany te widoczne były w sferze regulacyjnej, w której ustawodawca zmienił przepisy wpływające na rozwój fotowoltaiki w Polsce., m.in. w zakresie rozszerzenia definicji prosumenta i tym samym umożliwienia wytwarzania energii elektrycznej na własne potrzeby przedsiębiorcom. Co nowego w 2020 roku?