Kategorie

  • Bez kategorii
  • Prawo pracy
  • Prawo spółek – transakcje, przekształcenia, badania
  • Podatki i finanse

Zmiany w podatku od nieruchomości – analiza projektu nowelizacji 2.0

W ostatnich tygodniach na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano zaktualizowany projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z uwzględnieniem uwag zgłaszanych w konsultacjach publicznych. Pierwsze analizy wskazują, iż zmiany dokonane w projekcie w wersji 2.0 mają charakter korzystny dla podatników.

Modyfikacji uległa definicja budowli. Zgodnie ze zmienioną definicją budowlą będzie wzniesiony w wyniku robót budowlanych:

    1. obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,

    1. elektrownia wiatrowa, elektrownia jądrowa i elektrownia fotowoltaiczna, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linowa, wyciąg narciarski oraz skocznia – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,

    1. urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz inne urządzenie techniczne, związane z budynkiem lub budowlą, o której mowa w lit. a, bezpośrednio zapewniające możliwość ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem

    1. urządzenie techniczne oraz wolno stojąca instalacja przemysłowa, inne niż wymienione w lit. a–c – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,

    1. fundamenty pod maszyny oraz urządzenia techniczne, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową

Ponadto dokonano doprecyzowania definicji budynku, zgodnie z którą jest to obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego funkcję jest pojemność.

Ponadto w projekcie 2.0 zmodyfikowano następujące kwestie względem pierwotnej wersji projektu, w tym m.in.:

    • zrezygnowano z koncepcji całości techniczno-użytkowej

    • wprowadzono otwarty katalog urządzeń budowlanych jako przedmiotu opodatkowania

    • wskazano, że urządzenia techniczne i instalacje przemysłowe zostaną opodatkowane jedynie w zakresie części budowlanych

Choć co do zasady przedmiotowe zmiany mają charakter korzystny dla podatników to należy wskazać, że istnieją podmioty, dla których oznaczają one zapłacenie wyższego podatku niż dotychczas. Przede wszystkim, dotyczy to podatników posiadających silosy, elewatory, zbiorniki – obiekty te zgodnie z projektem 2.0 nie będą mogły już być uznane za budynki lecz wyłącznie zawsze za budowle. Ponadto wprowadzenie otwartego katalogu urządzeń budowlanych oznacza, że urządzeniem budowlanym będzie mogło być w istocie każde urządzenie techniczne związane z budynkiem lub budowlą, niezależnie od tego czy znajduje się wewnątrz, czy na zewnątrz budynków. W konsekwencji otwiera to drogę do opodatkowania różnego rodzaju urządzeń technicznych, które w obecnym stanie prawnym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, takich jak np. centrale wentylacyjne, czy transformatory.

Na dzień dzisiejszy wiemy już, że projekt w wersji 2.0 będzie podlegał kolejnym zmianom zgłoszonym w toku kolejnych konsultacji publicznych. O kolejnych modyfikacjach będziemy informować na bieżąco.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl

Wyślij zapytanie:

    prosimy o wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką *

    Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GJW Gramza i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka partnerska z siedzibą w Poznaniu (61-626), przy ul. Szelągowskiej 27. Dane osobowe będą przetwarzane w celach kontaktowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora przejawiającego się w odpowiedzi na zadane poprzez formularz kontaktowy pytanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

    Więcej informacji na temat danych osobowych oraz przysługujących w związku z nimi praw zamieszczono w Polityce Prywatności