Kategorie

  • Bez kategorii
  • Prawo pracy
  • Prawo spółek – transakcje, przekształcenia, badania
  • Podatki i finanse

Podatek od nieruchomości komercyjnych: nowe definicje budynku i budowli

W obliczu nadchodzących zmian w systemie podatkowym, właściciele nieruchomości komercyjnych stają przed nowymi wyzwaniami związanymi z nowymi regulacjami dotyczącymi klasyfikacji obiektów oraz ich opodatkowania. Projekt nowelizacji przepisów wprowadza autonomiczne pojęcia, które mogą znacząco wpłynąć na sposób, w jaki obiekty są kwalifikowane i opodatkowane. W artykule omówimy kluczowe aspekty tych zmian oraz ich potencjalne skutki dla właścicieli nieruchomości, wskazując na niezbędne kroki, jakie powinni podjąć, aby przygotować się na zmiany i zweryfikować swoje zobowiązania podatkowe.

Nowa definicja budynku od 2025 r.

Zgodnie z nową definicją, budynek to obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność.

W przypadku innych obiektów, takich jak hale namiotowe, nawet jeśli spełniają one kryteria ich uznania za budynki to powinny być być klasyfikowane jako budowle, gdyż ustawodawca dokonał takiego przyporządkowania w załączniku nr 4 do ustawy.

Z tego względu, zmiana definicji budynku może mieć istotne skutki dla właścicieli nieruchomości komercyjnych. Nowa definicja może spowodować, że niektóre obiekty, które wcześniej były klasyfikowane jako budynki (i opodatkowane według powierzchni), zostaną uznane za budynki. W efekcie, będą one opodatkowane od wartości, co często okazuje się korzystniejsze finansowo.

Warto jednak pamiętać, że ostateczna klasyfikacja będzie zależała od spełnienia szczegółowych kryteriów zawartych w nowych przepisach, co może wymagać dodatkowych analiz i konsultacji prawnych.

Właściciele nieruchomości powinni monitorować zmiany, aby odpowiednio dostosować swoje strategie podatkowe i zminimalizować koszty.

Nowa definicja budowli od 2025 r.

Nowa definicja budowli została stworzona jako autonomiczne pojęcia, które jest niezależne od regulacji Prawa budowlanego, ale nadal posługuje się niektórymi jego elementami. Jako budowle wskazano m.in. następujące obiekty:

Istotnym zmianom uległa lista budowli wskazanych w załączniku do ustawy, która w wersji 3.0 projektu prezentuje się w następujący sposób:

  1. odkryty obiekt sportowy inny niż wymieniony w poz. 2
  2. płyta stadionu, tunel dla zawodników, trybuny – wchodzące w skład stadionu
  3. amfiteatr
  4. zbiornik wody surowej, hala technologiczna, zbiornik retencyjny wody uzdatnionej, odstojnik wód popłucznych – wchodzące w skład stacji uzdatniania wody
  5. stacja zlewna, przepompownia ścieków oczyszczonych, osadnik wstępny, osadnik wtórny, reaktor biologiczny, komora tlenowa, komora rozdziału, komora niedotleniona, komora beztlenowa, zagęszczacz grawitacyjny, instalacja do odwadniania osadów, instalacja do odgazowywania, stacja zagęszczania osadu nadmiernego, stacja dozowania kwasu octowego, zbiornik wyrównawczy cieczy nadosadowej, przepompownia osadu recyrkulowanego i nadmiernego, komora predenitryfikacji − wchodzące w skład oczyszczalni ścieków
  6. obiekt, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność, inny niż wymieniony w poz. 4 i poz. 5
  7. obiekt ochronny
  8. nadziemne i podziemne przejście dla pieszych, ciąg pieszy
  9. obiekt hydrotechniczny: zapora, próg, stopień wodny, jaz, śluza wałowa, syfon, brama przeciwpowodziowa, kanał, śluza żeglowna, opaska brzegowa, ostroga brzegowa, rów melioracyjny inny niż ziemny, obiekt zrzutu wody, obiekt zrzutu ścieków, obudowa ujęć wód podziemnych
  10. obiekt kontenerowy trwale związany z gruntem
  11. wiata z wyłączeniem wiaty wymienionej w art. 1a ust. 1 pkt 2a lit. c
  12. podbudowa słupowa dla linii kablowej, fundament, konstrukcja wsporcza, wolno stojący maszt antenowy, wolno stojąca wieża, szafa telekomunikacyjna, słupek telekomunikacyjny – wchodzące w skład sieci telekomunikacyjnej
  13. występujące samodzielnie lub stanowiące element sieci obiekty, których charakterystycznym parametrem jest długość:
  • a) wodociąg, gazociąg, ciepłociąg oraz inny rurociąg,
  • b) trakcja elektroenergetyczna, linia elektroenergetyczna,
  • c) linia kablowa podziemna, umieszczona bezpośrednio w ziemi lub nadziemna, z wyłączeniem kabli telekomunikacyjnych dowieszonych do już istniejącej linii kablowej nadziemnej,
  • d) kanalizacja kablowa, z wyłączeniem zainstalowanych w niej kabli,
  • e) kanał technologiczny, z wyłączeniem zainstalowanych w nim kabli,
  • f) kanał inny niż wymieniony w załączniku

– wraz z przewodami, fundamentem, podbudową słupową oraz konstrukcją wsporczą, o ile je posiadają

  1. przystań, sztuczna wyspa, basen portowy, dok, falochron, nabrzeże, molo, pirs, pomost, pochylnia, dalba, stawa
  2. pas startowy, droga kołowania, płyta lotniskowa, plac postojowy, plac manewrowy – znajdujące się na terenach lotnisk oraz lądowisko
  3. droga, wjazd, zjazd i wyjazd z drogi, zatoka parkingowa
  4. droga kolejowa, tj. tory kolejowe, w tym rozjazdy i skrzyżowania torów, wchodzące w ich skład szyny, szyny żłobkowe, kierownice, odbojnice, prowadnice, zwrotnice, krzyżownice i inne elementy rozjazdów, podkłady kolejowe i przytwierdzenia, drobne elementy nawierzchni kolejowej, podsypka w tym tłuczeń i piasek, wraz z elementami wymienionymi w pkt 2–11 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
  5. most, wiadukt, estakada, przepust, przejazd
  6. ujęcie wód morskich, ujęcie wód śródlądowych
  7. konstrukcja oporowa, konstrukcja wsporcza inna niż wymieniona w załączniku
  8. tunel
  9. ogrodzenie
  10. składowisko odpadów
  11. parking znajdujący się poza budynkiem, plac postojowy, plac składowy, plac pod śmietnik, podjazd, zadaszenie
  12. wolno stojące: wieża, maszt, oświetlenie zewnętrzne oraz wolno stojące trwale związane z gruntem: instalacja przemysłowa inna niż wymieniona w załączniku, tablica reklamowa, urządzenie reklamowe
  13. wolno stojący komin, chłodnia kominowa
  14. waga samochodowa, waga kolejowa
  15. przekrycie namiotowe, powłoka pneumatyczna, strzelnica, kiosk uliczny, pawilon sprzedaży ulicznej, pawilon wystawowy – trwale związane z gruntem

Aby właściciele nieruchomości komercyjnych mogli skutecznie dostosować się do zmian w definicji budowli oraz związanych z tym przepisów podatkowych, powinni podjąć kilka kroków:

  1. Należy na bieżąco śledzić nowelizacje przepisów dotyczących prawa budowlanego oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Uczestnictwo w szkoleniach dla biznesu, webinariach i konsultacjach branżowych może być pomocne.
  2. Właściciele powinni dokładnie przeanalizować, jak nowe definicje wpływają na klasyfikację ich obiektów. Warto skonsultować się z doradcami podatkowymi lub prawnikami, aby zrozumieć, jak najlepiej zaklasyfikować poszczególne elementy nieruchomości.
  3. Należy przeprowadzić symulacje dotyczące zmieniających się zobowiązań podatkowych w kontekście nowych definicji budynku i budowli. Właściciele mogą ocenić, jak zmiany wpłyną na ich całkowity koszt utrzymania nieruchomości.
  4. Na podstawie analiz właściciele mogą potrzebować dostosować swoje strategie podatkowe. Może to obejmować optymalizację struktury własności, przemyślenie umów najmu, czy poszukiwanie ulg podatkowych.

Warto współpracować z profesjonalistami, którzy specjalizują się w prawie budowlanym oraz podatkowym. Tacy eksperci mogą pomóc w zrozumieniu skomplikowanych przepisów oraz doradzić, jak najlepiej zabezpieczyć interesy właścicieli.

Podatek od nieruchomości komercyjnych – co warto wiedzieć w świetle nowych przepisów?

Zmiany w definicjach budynków i budowli, które wejdą w życie w 2025 roku, mogą mieć poważne konsekwencje finansowe dla właścicieli nieruchomości komercyjnych. W obliczu nowych regulacji kluczowym wyzwaniem będzie zrozumienie, jak te zmiany wpłyną na obowiązki podatkowe dotyczące komercyjnych nieruchomości, które często stanowią dużą część majątku przedsiębiorców. Zmiana klasyfikacji niektórych obiektów z budynków na budowle (lub odwrotnie) może prowadzić do istotnych różnic w wysokości płaconych podatków, zwłaszcza że podatek od budowli jest obliczany na podstawie ich wartości, a nie powierzchni, jak ma to miejsce w przypadku budynków.

Główne zmiany w zakresie opodatkowania nieruchomości komercyjnych

Dla właścicieli nieruchomości komercyjnych opodatkowanie budynków i budowli oznacza wyższe koszty podatkowe, zwłaszcza w przypadku obiektów o znacznej wartości. W związku z tym przedsiębiorcy powinni dokładnie przeanalizować nowe przepisy, aby zidentyfikować te elementy nieruchomości, które mogą zmienić kwalifikację podatkową. Klasyfikacja ta obejmuje m.in.:

Zbiorniki retencyjne i magazynowe – Zgodnie z nowymi definicjami, wszelkie zbiorniki na materiały sypkie, ciecz czy gaz, których podstawowym parametrem jest pojemność, będą klasyfikowane jako budowle. Taka zmiana oznacza przejście na opodatkowanie od wartości, co zazwyczaj zwiększa koszty dla przedsiębiorców.

Obiekty tymczasowe, takie jak hale namiotowe – Choć wcześniej niekiedy były one uznawane za budynki, teraz są jednoznacznie klasyfikowane jako budowle, co również wpłynie na wysokość podatków.

Infrastruktura sportowa i rekreacyjna – Obiekty takie jak odkryte obiekty sportowe czy amfiteatry również są klasyfikowane jako budowle, co dla zarządców nieruchomości komercyjnych oznacza konieczność aktualizacji deklaracji podatkowych.

Jak przygotować się na zmiany w podatku od nieruchomości komercyjnych?

Aby skutecznie przygotować się na nadchodzące zmiany, właściciele nieruchomości komercyjnych powinni rozważyć następujące kroki:

Przeprowadzenie dokładnej inwentaryzacji majątku – Kluczowe jest zidentyfikowanie tych obiektów, które mogą zmienić swoją klasyfikację. Szczegółowy przegląd posiadanych budynków i budowli pozwoli oszacować potencjalne różnice w opodatkowaniu.

Aktualizacja deklaracji podatkowej– Wraz z nowelizacją przepisów podatnicy mogą być zobowiązani do aktualizacji danych w składanych  deklaracjach podatkowych, co oznacza konieczność przeprowadzenia symulacji nowych zobowiązań. Odpowiednia dokumentacja oraz prawidłowa klasyfikacja majątku są niezbędne, by uniknąć niepotrzebnych sankcji finansowych.

Wsparcie profesjonalistów – Przepisy dotyczące podatku od nieruchomości są złożone, a współpraca z doradcami podatkowymi i prawnikami specjalizującymi się w zagadnieniach związanych z nieruchomościami może zapewnić właścicielom profesjonalne wsparcie w ocenie ryzyka i skutków finansowych wynikających z nowych definicji.

Perspektywy dla właścicieli nieruchomości komercyjnych

Dla właścicieli nieruchomości komercyjnych zmiany te stanowią wyzwanie, ale jednocześnie otwierają możliwości lepszego zarządzania obowiązkami podatkowymi. Warto monitorować nie tylko wprowadzane modyfikacje, ale także potencjalne ulgi podatkowe, które mogą być dostępne w przyszłości. Dzięki świadomej i odpowiednio zaplanowanej strategii podatkowej, właściciele nieruchomości mogą optymalizować swoje zobowiązania, minimalizować ryzyko błędów w obliczu nowego prawa.

Nowe przepisy, które wejdą w życie w 2025 roku, przyniosą znaczne zmiany w zakresie podatku od nieruchomości. Profesjonalne wsparcie w zrozumieniu tych przepisów oraz w skutecznej optymalizacji podatkowej jest kluczowe, aby właściciele nieruchomości komercyjnych mogli skutecznie dostosować się do nowych wymogów i utrzymać stabilność finansową.

GJW GRAMZA I WSPÓLNICY KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SPÓŁKA PARTNERSKA

Podatek od Nieruchomości to specjalistyczna usługa kancelarii GJW Gramza i Wspólnicy skierowana do firm i instytucji, które poszukują kompleksowego wsparcia w zakresie zarządzania i optymalizacji podatku od nieruchomości. Nasz zespół ekspertów oferuje fachowe doradztwo, które pomaga uprościć procesy podatkowe związane z nieruchomościami, zapewniając pełne bezpieczeństwo i zgodność z przepisami.

MASZ PYTANIA? SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM

Dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy, pomagamy naszym klientom maksymalizować efektywność zarządzania obowiązkami podatkowymi i minimalizować ryzyko. Zapewniamy indywidualne podejście do każdej sprawy i pełne wsparcie na każdym etapie współpracy.

JAK SOBIE PORADZIĆ Z PODATKIEM OD NIERUCHOMOŚCI

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl

Wyślij zapytanie:

    prosimy o wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką *

    Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GJW Gramza i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka partnerska z siedzibą w Poznaniu (61-626), przy ul. Szelągowskiej 27. Dane osobowe będą przetwarzane w celach kontaktowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora przejawiającego się w odpowiedzi na zadane poprzez formularz kontaktowy pytanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

    Więcej informacji na temat danych osobowych oraz przysługujących w związku z nimi praw zamieszczono w Polityce Prywatności