Kategorie

  • Prawo pracy
  • Prawo spółek – transakcje, przekształcenia, badania
  • Podatki i finanse

Problemy praktyczne związane z JEDZ

Z zawartego w art. 25a ust. 1 PZP sformułowania wynika, iż oświadczenie składane wraz z ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie  do udziału w postępowaniu (zarówno w formie JEDZ jak i „zwykłego” oświadczenia) powinno być aktualne na dzień składania ofert lub wniosków.

Jednak co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim, że informacje zawarte w JEDZ muszą być przedstawiane właśnie według stanu na dzień składania ofert czy wniosków. Obowiązku tego nie należy przy tym mylić z samą datą złożenia tego dokumentu.

Rozróżnienie to ma istotne znaczenie podczas uzupełniania JEDZ na wezwanie zamawiającego w trybie art. 26 ust. 3 PZP. Problem dotyczy tego, czy uzupełniany JEDZ powinien być opatrzony datą z dnia uzupełnienia, czy też datą odpowiadającą dacie składania ofert w postępowaniu.

Kwestią tą zajmowała się KIO w wyroku z dnia 30 marca 2017 r., (KIO 430/17), wskazując, iż: Zdaniem Izby nie może być tak, że wykonawca dokonując uzupełnienia JEDZ zmuszany jest niejako do antydatowania oświadczeń w nim zawartych. Wydaje się wręcz dopuszczalne posłużenie się w ocenie tej kwestii fikcją zakładającą, że niezależnie od tego czy w JEDZ wskazano jakąkolwiek datę, czy też nie, to biorąc pod uwagę, że składany jest on w związku z ubieganiem się o udzielenie konkretnego zamówienia publicznego, przyjmować należy, że potwierdza on stan na dzień składania ofert, jak to wynika z przepisu art. 25a ust. 1 PZP.

Zatem fakt, że oświadczenie JEDZ wstępnie potwierdza, że wykonawca nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu oraz spełnia kryteria selekcji na dzień składania ofert, prowadzi do wniosku, że data sporządzenia tego dokumentu jest wtórna w stosunku do zawartego w nim oświadczenia, które zawsze składane jest na dzień składania ofert lub wniosków.

Podobnie w wyroku z dnia 10 stycznia 2017 r., (KIO 172/17), Izba wskazała, że: Przechodząc do uzupełnienia oświadczenia JEDZ na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 3 ustawy, w ocenie Izby – przy uwzględnieniu powyższej argumentacji – można uznać, że niezależnie od tego, jaką datą będzie opatrzony dokument, to oświadczenia złożone są – co wynika z przepisów – zawsze na dzień składania ofert / wniosków. Bowiem to nie data zawarta w oświadczeniu JEDZ stanowi o aktualności tego oświadczenia (oświadczeń zawartych w poszczególnych częściach JEDZA) na dany moment, a przepis ustawy, który jasno i jednoznacznie precyzuje, że oświadczenia są aktualne na dzień składania ofert /wniosków.

Jednak na gruncie przepisu art. 26 ust. 3 PZP pojawia się także inny problem. Mianowicie, czy zamawiający jest zwolniony z obowiązku wezwania wykonawcy do uzupełnienia na podstawie tego przepisu, w sytuacji gdy wykonawca samodzielnie złoży uzupełniony JEDZ?

Zdaniem Izby z art. 26 ust. 3 PZP wynika bezwzględny obowiązek zamawiającego do wezwania wykonawcy i nie można od niego odstąpić nawet w przypadku, gdy wykonawca w okresie pomiędzy składaniem oferty a jej wyborem samodzielnie prześle zamawiającemu dokumenty lub oświadczenia, w tym JEDZ (tak wyrok KIO z dnia 10 stycznia 2017 r., KIO 172/17).

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl

Wyślij zapytanie:

    prosimy o wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką *

    Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GJW Gramza i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka partnerska z siedzibą w Poznaniu (61-626), przy ul. Szelągowskiej 27. Dane osobowe będą przetwarzane w celach kontaktowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora przejawiającego się w odpowiedzi na zadane poprzez formularz kontaktowy pytanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

    Więcej informacji na temat danych osobowych oraz przysługujących w związku z nimi praw zamieszczono w Polityce Prywatności