Tryb partnerstwa innowacyjnego został wprowadzony do PZP nowelizacją z 2016 r., z myślą o takich zamawiających, którzy poszukują innowacyjnych rozwiązań, a produkty i usługi oferowane przez rynek nie są w stanie zaspokoić ich potrzeb. Tryb partnerstwa innowacyjnego znalazł się również w nowym PZP 2021, które uelastycznia i doprecyzowuje przepisy dotyczące partnerstwa innowacyjnego, w tym jego definicje.
Partnerstwo innowacyjne
Zgodnie z art. 189 ust. 2 nowego PZP 2021 partnerstwo innowacyjne to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych, ofert składanych na etapie negocjacji, po zakończeniu których zaprasza do składania ofert na prace badawczo-rozwojowe.
Celem prac badawczo-rozwojowych jest opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych. Następnie zamawiający dokonuje zakupu dostaw, usług lub robót budowlanych, będących wynikiem rzeczonych prac badawczo-rozwojowych (bez konieczności przeprowadzania odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia), pod warunkiem że odpowiadają one poziomom wydajności i maksymalnym kosztom, uzgodnionym między zamawiającym a wykonawcą lub wykonawcami.
Jak wskazuje się w uzasadnieniu projektu nowego PZP 2021
„Istotą ustanowienia partnerstwa innowacyjnego nie jest więc tylko opracowanie innowacyjnego produktu, usługi czy roboty budowlanej, ale również ich zakup bez konieczności przeprowadzania odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia. W ustanowieniu partnerstwa innowacyjnego mamy zatem do czynienia z jedną umową, obejmującą zarówno fazę badawczo-rozwojową, jak i późniejsze wyprodukowanie i dostarczenie innowacyjnego produktu, świadczenie usługi czy ukończenie robót budowlanych.”1
Czym jest innowacja na gruncie nowej ustawy?
Zgodnie z treścią art. 7 pkt 6 nowego PZP 2021 ilekroć w ustawie jest mowa o „innowacji” – należy przez to rozumieć wdrażanie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu, usługi lub procesu, w tym między innymi procesów produkcji, budowy lub konstrukcji, nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w działalności gospodarczej, organizowaniu pracy lub relacjach zewnętrznych. Nowe PZP 2021 powiela zatem definicję jaka znajdowała się w dotychczasowych przepisach (art. 73a ust.3 PZP) w odniesieniu do innowacyjnego produktu, usługi i roboty budowlanej.
Brak solidarnej odpowiedzialności wykonawców
W celu zachęcenia wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego, zwłaszcza podmiotów z sektora MŚP do udziału w innowacyjnych projektach, zasada solidarnej odpowiedzialności wykonawców za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego jej wykonania nie znajdzie zastosowania. Celem powyższej zmiany jest takie ukształtowanie odpowiedzialności wykonawców, żeby każdy z członków konsorcjum ponosił odpowiedzialność tylko za tę część umowy, którą rzeczywiście wykonuje. W konsekwencji wykonawca odpowiedzialny za fazę badawczo-rozwojową partnerstwa nie będzie ponosił odpowiedzialności np. za fazę produkcji.
Kontrola uprzednia – na wniosek zamawiającego
Ważną zmianą w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego jest umożliwienie zamawiającym sprawdzenia prawidłowości przygotowanego postępowania jeszcze na etapie, który pozwala na wprowadzenie modyfikacji. W myśl art. 614 nowego PZP 2021 zamawiający mogą wystąpić do Prezesa UZP z wnioskiem o przeprowadzanie kontroli uprzedniej dokumentów w przypadku zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, które obejmują aspekty związane z innowacyjnością lub, których przedmiotem jest produkt innowacyjny (innych niż zamówienia, w których kontrola uprzednia jest obligatoryjna).
1 Uzasadnienie do rządowego projektu ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych, VIII kadencja, druk sejm. nr 3624