Kategorie

  • Bez kategorii
  • Prawo pracy
  • Prawo spółek – transakcje, przekształcenia, badania
  • Podatki i finanse

Obowiązki informacyjne związane z udzielaniem zamówień in-house

Na temat tego, jak zamawiający mogą się przygotować do udzielania zamówień typu in-house (a zatem zamówień, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 12-15 PZP.)

Ustawodawca krajowy celowo nie wyłączył z reżimu zamówień publicznych zamówień typu in-house, tak jak ma to miejsce w dyrektywach unijnych, lecz zadecydował, że mogą być one udzielane w trybie zamówienia z wolnej ręki. Powyższe powoduje, że z zamówieniami tego rodzaju wiążą się określone obowiązki informacyjne, o których mowa niżej.

Przede wszystkim instytucje zamawiające mają obowiązek przed udzieleniem zamówienia typu in-house zamieścić na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie mają takiej strony, na swojej stronie internetowej, informację o zamiarze zawarcia umowy. W informacji tej należy podać m.in. podstawę prawną i uzasadnienie wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki. Prawidłowe podanie uzasadnienia ma istotne znaczenie dla wykazania podstaw umożliwiających skorzystanie z powyższego trybu z wolnej ręki.

Obowiązek publikacji informacji o zamiarze zawarcia umowy ma także na celu umożliwienie innym podmiotom, potencjalnie zainteresowanym zamówieniem, dokonanie oceny, czy faktycznie istnieją podstawy do skorzystania z trybu niekonkurencyjnego. Potencjalni wykonawcy mają możliwość zweryfikowania spełniania przesłanek z art. 67 ust. 1 pkt 12-15 PZP i w braku podstaw do udzielenia zamówienia in-house mogą wnieść odwołanie do KIO.

Brak konkretnego uzasadnienia wyboru trybu z wolnej ręki, powoduje, że można uznać, iż zamawiający nie wykazał przesłanek niezbędnych do udzielenia zamówienia w tym trybie. Powyższe stanowi naruszenie przepisów PZP, które może skutkować nakazaniem przez Izbę unieważnienia postępowania wszczętego przez zamawiającego.

Zamawiający powinni zatem zwrócić szczególną uwagę na konieczność wyczerpującego podania uzasadnienia wyboru trybu z wolnej ręki. Nie jest z pewnością wystarczające samo zacytowanie treści przepisów, lecz niezbędne jest podanie okoliczności faktycznych, które przemawiają za dopuszczalnością zastosowania w danym przypadku trybu niekonkurencyjnego.

Należy także pamiętać o tym, że dopiero po upływie 14 dni od zamieszczenia ww. informacji możliwe jest zawarcie umowy w sprawie zamówienia.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl

Wyślij zapytanie:

    prosimy o wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką *

    Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GJW Gramza i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka partnerska z siedzibą w Poznaniu (61-626), przy ul. Szelągowskiej 27. Dane osobowe będą przetwarzane w celach kontaktowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora przejawiającego się w odpowiedzi na zadane poprzez formularz kontaktowy pytanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

    Więcej informacji na temat danych osobowych oraz przysługujących w związku z nimi praw zamieszczono w Polityce Prywatności