Zamawiający w ramach badania ofert jest zobowiązany do sprawdzenia,
czy wykonawca prawidłowo zastosował stawkę podatku VAT w swojej ofercie, z uwagi na to, że podatek ten jest elementem cenotwórczym.Co ważne, zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 PZP jeżeli zawiera ona błędy w obliczeniu ceny lub kosztu. Do popełnienia takiego błędu w obliczeniu ceny lub kosztu może dojść między innymi wyniku przyjęcia do wyliczenia ceny nieprawidłowej stawki podatku VAT. W orzecznictwie wskazuje się bowiem, że dla zapewnienia przez zamawiającego porównywalności ofert, oferty powinny zawierać stawkę VAT w wysokości zgodnej z obowiązującymi przepisami. Oferty z nieprawidłową stawką VAT powinny zostać odrzucone, jeżeli brak jest ustawowych przesłanek do dokonania poprawy omyłki w ofercie na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 PZP tj. gdy zamawiający, opisując w SIWZ sposób obliczania ceny nie zawarł żadnych wskazań dotyczących stawki podatku VAT.
Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w jednej ze spraw rozpatrywanych niedawno przez KIO (por. wyrok KIO z dnia 20 lutego 2019 r., sygn. akt KIO 213/19). W stanie faktycznym sprawy zamawiający – Prokuratura Okręgowa – prowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługi w zakresie przewozu i przechowywania zwłok. Jeden z oferentów zarzucił zamawiającemu zaniechanie odrzucenia oferty konkurenta mimo, iż zawierała ona błąd w obliczeniu ceny. Błąd ten w ocenie odwołującego polegał na zastosowaniu nieprawidłowej 23% stawki podatku VAT do czynności dostawy worków, dokonywanej w ramach kompleksowej usługi przewozu zwłok ludzkich, do której znajduje zastosowanie 8% stawka podatku VAT.
Po przeanalizowaniu sprawy Izba doszła do wniosku, że przedmiotowe postępowanie dotyczyło tzw. usługi kompleksowej, co oznacza, że powinna zostać zastosowana jedna stawka podatku VAT. Skład orzekający przyjął, że z uwagi na przedmiot zamówienia w postaci usługi polegającej na transporcie i przechowywaniu zwłok, dostawa worków oraz innych materiałów jest konieczna dla wykonania tejże usługi (co zostało również wskazane w treści SIWZ przez samego zamawiającego). Wobec tego zasadne było przyjęcie, że usługa powinna być opodatkowana jako świadczenie kompleksowe.
Pojęcie świadczenia kompleksowego zostało wypracowane w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz w orzecznictwie krajowym. W wyroku z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 TSUE wskazał, że “jeżeli dwa świadczenia lub więcej (…) są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej”. Podobny pogląd został wyrażony przez TSUE w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96.
W konsekwencji Izba uznała, że oferta wykonawcy zawierała błąd w obliczeniu ceny i jako taka powinna zostać odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 PZP.