W poprzednim artykule “Tarcza Antykryzysowa 4.0. a zamówienia publiczne”, po krótce omówiliśmy kluczowe zmiany wprowadzone w obszarze zamówień publicznych i mające na celu wsparcie przedsiębiorców oraz zapewnienie ich płynności finansowej w okresie pandemii. Jednym z takich rozwiązań jest tymczasowy zakaz zaspokajania się zamawiającego z zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Kwestii tej dotyczy nowo wprowadzony do ustawy o przeciwdziałaniu COVID-191 art. 15r1.
Zakaz skorzystania z zabezpieczenia należytego wykonania umowy
Art. 15r1 ust.1 ustawy o przeciwdziałaniu COVID-19 przewiduje generalny zakaz potrącania kar umownych z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności względem zamawiającego, a także zakaz zaspokojenia tych kar z zabezpieczenia należytego wykonania umowy w okresie epidemii oraz stanu zagrożenia epidemicznego i 90 dni od dnia odwołania ostatniego z nich. Regulacja ta ma zastosowanie o ile zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono karę, nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Jednak zakaz skorzystania przez zamawiającego z zabezpieczenia nie jest bezwzględny. W przypadku bowiem, gdy termin ważności zabezpieczenia upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii + 90 dni od dnia odwołania ostatniego z nich, zamawiający nie może dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia, o którym mowa w art. 15r1, o ile wykonawca, na 14 dni przed upływem ważności tego zabezpieczenia, każdorazowo przedłuży jego ważność lub wniesie nowe zabezpieczenie, którego warunki zostaną zaakceptowane przez zamawiającego. W interesie wykonawcy powinno być zatem utrzymanie ciągłości zabezpieczenia.
Przedłużenie ważności zabezpieczenia należytego wykonania umowy
Co ważne, nowy art. 15r1 ust. 4 ustawy o przeciwdziałaniu COVID-19 wprowadza także zmiany w zakresie terminu ważności zabezpieczenia należytego wykonania umowy, przewidując, że:
„W przypadku gdy termin ważności zabezpieczenia należytego wykonania umowy upływa w okresie między 91. a 119. dniem po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, termin ważności tego zabezpieczenia przedłuża się, z mocy prawa, do 120. dnia po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii w związku z COVID-19.”
Należy pamiętać, także o pewnej modyfikacji dotyczącej liczenia terminów – przepis art. 15r1 ust. 5 stanowi bowiem, że obliczając terminy, o których mowa wyżej, dzień odwołania ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii w związku z COVID-19 wlicza się do tych terminów.
1 Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych