Kategorie

  • Bez kategorii
  • Prawo pracy
  • Prawo spółek – transakcje, przekształcenia, badania
  • Podatki i finanse

Doświadczenie kierownika budowy jako kryterium oceny ofert

Zespół specjalistów, którymi dysponuje wykonawca, może stanowić istotne narzędzie umożliwiające zdobycie korzystnej punktacji w ramach kryteriów oceny ofert. Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 2 pkt 5 PZP, takie elementy jak organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia mogą stanowić kryterium oceny ofert, pod warunkiem jednak, że mogą wywrzeć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia.

Czy doświadczenie takich osób jak kierownik budowy (lub jego zastępca) może stanowić dopuszczalne kryterium oceny ofert? Odpowiedzią na takie pytanie zajęła się Izba w wyroku z dnia 30 lipca 2018 r., sygn. akt KIO 1380/18. W postępowaniu, którego dotyczyła sprawa, zamawiający obok kryterium cenowego zastosował kryterium dotyczące udziału w realizacji zamówienia zastępcy kierownika budowy (waga 10%). Zastępca kierownika budowy miał posiadać kwalifikacje i doświadczenie nie niższe niż wymagane w SIWZ dla samego kierownika. Jeden z zainteresowanych wykonawców zakwestionował tak opisane kryterium, oceniając je jako nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia, nieuzasadnione jego specyfiką oraz naruszające równą i uczciwą konkurencję. Podnosił, także że wymóg dysponowania zastępcą kierownika budowy nie wynika z przepisów Prawa budowlanego.

Jednak w ocenie Izby, osoba mająca pełnić funkcję zastępcy kierownika budowy ma istotne znaczenie i wpływ na jakość wykonania zamówienia. Zastępca kierownika budowy wchodzi w skład kluczowego personelu wykonawcy i jego praca może warunkować powodzenie realizacji zamówienia. KIO wskazała, że obecność zastępcy na terenie budowy jest obowiązkowa w sytuacji nieobecności samego kierownika, a fakt zmianowego wykonywania robót wyklucza możliwość stałej obecności kierownika budowy. Wykwalifikowany zastępca kierownika budowy może mieć znaczenie dla jakości inwestycji także z uwagi na jej stopień skomplikowania.

Już we wcześniejszym orzecznictwie Izba dopuszczała stosowanie kryterium dotyczącego kierownika budowy. Choćby w wyroku z dnia 29 czerwca 2017 r. (sygn. akt KIO 1195/17) Izba uznała, że „Nie może budzić wątpliwości, że w przypadku postępowania dotyczącego wykonania robót budowlanych o wysokim stopniu skomplikowania, doświadczenie kierownika budowy jako kluczowego członka zespołu, osoby odpowiedzialnej za całokształt prac związanych z prawidłową realizacją inwestycji, jest ściśle związane z realizacją zamówienia i sprzyja osiągnięciu należytego wykonania zamówienia”.

Warto pamiętać, że stosowanie tego typu kryteriów oceny ofert służy wyłącznie ocenie zespołu wyznaczonego do realizacji zamówienia, a nie samego wykonawcy, jak ma to miejsce na etapie kwalifikacji podmiotowej. W związku z tym powinno być każdorazowo związane z przedmiotem zamówienia, sposobem jego wykonania oraz proporcjonalnie do stopnia trudności i wyzwań stawianych przed personelem.

Na temat dopuszczalności stosowania kryterium odnoszącego się do personelu wykonawcy wypowiada się także sam ustawodawca europejski, gdzie w motywie 94 Dyrektywy 2014/24/UE wskazuje, iż:

Każdorazowo gdy kwalifikacje zatrudnionego personelu mają wpływ na poziom realizacji zamówienia, instytucjom zamawiającym należy także zezwolić na zastosowanie jako kryterium udzielenia zamówienia organizacji, kwalifikacji i doświadczenia personelu wyznaczonego do realizacji danego zamówienia, ponieważ może mieć to wpływ na jakość wykonania zamówienia, a co za tym idzie, wartość ekonomiczną oferty.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl

Wyślij zapytanie:

    prosimy o wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką *

    Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GJW Gramza i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka partnerska z siedzibą w Poznaniu (61-626), przy ul. Szelągowskiej 27. Dane osobowe będą przetwarzane w celach kontaktowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora przejawiającego się w odpowiedzi na zadane poprzez formularz kontaktowy pytanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

    Więcej informacji na temat danych osobowych oraz przysługujących w związku z nimi praw zamieszczono w Polityce Prywatności