Kategorie

  • Bez kategorii
  • Prawo pracy
  • Prawo spółek – transakcje, przekształcenia, badania
  • Podatki i finanse

Zamawiający musi pamiętać o pisemnym upoważnieniu dla osób przetwarzających dane dotyczące wyroków skazujących oraz czynów zabronionych

W dniu 4 maja 2019 r. weszła w życie Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia RODO[1], która ma na celu dostosowanie przepisów krajowych do unijnego rozporządzenia o ochronie danych oraz zapewnienie właściwej ochrony danych osobowych, między innymi tych przetwarzanych w związku z udzielaniem zamówień publicznych. Na temat projektowanych zmian pisaliśmy już jakiś czas temu (więcej do przeczytania tutaj).

Jedną z istotnych nowości jest określenie podejścia do przetwarzania danych osobowych dotyczących wyroków skazujących oraz czynów zabronionych – a zatem danych osobowych, o których mowa w art. 10 RODO. Zamawiający aktualnie będzie miał prawo udostępnić te dane jedynie w celu umożliwienia korzystania ze środków ochrony prawnej, o których mowa w dziale VI PZP oraz do czasu upływu terminu do ich wniesienia.

Jednostki zamawiające powinny także zwrócić uwagę, że nowo dodany art. 8a ust. 7 PZP przewiduje, iż do przetwarzania danych osobowych, o których mowa w art. 10 RODO, mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie. Zamawiający powinni zatem zadbać o udzielenie upoważnień w wymaganej przez ustawę, pisemnej formie. Co ważne, osoby dopuszczone do przetwarzania takich danych są obowiązane do zachowania ich w poufności, a zamawiający, w myśl art. 8a ust. 6 PZP przetwarza dane osobowe w sposób gwarantujący zabezpieczenie przed ich bezprawnym rozpowszechnianiem.

To nie jedyne zmiany wprowadzone ww. ustawą. W kontekście wymogu określania przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub roboty budowlane obowiązku zatrudniania przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę (art. 29 ust. 3a PZP) warto zwrócić uwagę na treść dodanego art. 143e PZP. Przepis ten wyraźne przesądza, że zamawiający, w ramach uprawnień w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę lub podwykonawcę wymagań, o których mowa w art. 29 ust. 3a PZP, ma prawo do żądania takich dokumentów jak oświadczenia wykonawcy lub podwykonawcy o zatrudnieniu pracownika na podstawie umowy o pracę, poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o pracę zatrudnionego pracownika, a także innych dokumentów zawierających dane osobowe niezbędne do weryfikacji zatrudnienia.

Zgodnie z przepisami przejściowymi art. 143e stosuje się do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych po wejściu w życie ww. ustawy, a zatem po dniu 4 maja 2019 r.

[1] Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 21 lutego 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 730)

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl

Wyślij zapytanie:

    prosimy o wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką *

    Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GJW Gramza i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka partnerska z siedzibą w Poznaniu (61-626), przy ul. Szelągowskiej 27. Dane osobowe będą przetwarzane w celach kontaktowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora przejawiającego się w odpowiedzi na zadane poprzez formularz kontaktowy pytanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

    Więcej informacji na temat danych osobowych oraz przysługujących w związku z nimi praw zamieszczono w Polityce Prywatności