7 grudnia 2021 r. Prezydent podpisał ustawę z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta przyczyni się do przyspieszenia rozwoju elektromobilmności w Polsce. W niniejszym wpisie przybliżę jej podstawy prawne oraz skutki.
Podstawy prawne nowelizacji
Nowelizacja ustawy o elektromobilności oraz innych ustaw wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE):
- 2019/1161 z 20 czerwca 2019 r., zmieniającą dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego;
- 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającą dyrektywę 2012/27/UE;
- oraz 2018/844 z dnia 30 maja 2018 r., zmieniającą dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej.
Nowelizacja zmienia także m.in. ustawy:
- o podatku dochodowym od osób fizycznych;
- o podatku dochodowym od osób prawnych;
- Prawo energetyczne;
- Prawo o ruchu drogowym;
- Prawo geologiczne i górnicze;
- oraz Prawo zamówień publicznych.
Najważniejsze zmiany
Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw wprowadza nowe rozwiązania dotyczące m.in. zasad regulacji tworzenia stref czystego transportu, w tym umożliwia tworzenie takich stref na terenie każdej gminy.
Ustawa reguluje instalację w budynkach wielorodzinnych punktów ładowania samochodów elektrycznych, w tym kwestie rozpatrzenia wniosków o instalacje takich punktów w budynkach zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe. Przepisy znowelizowanego aktu zakładają także, że w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w których liczba samodzielnych lokali mieszkalnych jest większa niż trzy, punkt ładowania instaluje się i eksploatuje po uzyskaniu zgody zarządu wspólnoty, spółdzielni lub osoby sprawującej zarząd nad daną nieruchomością, wydawanej na wniosek osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu w tym budynku i stanowisko postojowe do wyłącznego użytku.
Regulacji podlegać będą również przepisy dotyczące uprawnień inspektorów Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) oraz Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) w zakresie eksploatacji stacji tankowania i ładowania. Ważną częścią nowelizowanego obszaru przynależnego do UDT i TDT będzie ustanowienie zasad kontroli technicznej stacji tankowania i punktów ładowania samochodów elektrycznych.
Kwestie podatkowe, podlegające nowelizacji dotyczyć będą w szczególności przepisów dotyczących amortyzacji pojazdów niskoemisyjnych.
Kiedy ustawa wchodzi w życie?
Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Wyjątkiem będą przepisy, co do których wejście w życie zostało odroczone, jak np. regulacje dotyczące limitu 30 proc. udziału zeroemisyjnych pojazdów w flocie użyteczności publicznej w gminach do 50 000 mieszkańców.
Podsumowanie
Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw przynosi wiele nowych rozwiązań wcześniej nieistniejących w przepisach nowelizowanych ustaw. Co istotne, przepisy te będą w znacznym stopniu dotyczyć osób, które wykorzystują lub będą wykorzystywać pojazdy elektryczne i infrastrukturę im towarzyszącą. W mojej ocenie nowelizacja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa stosowania pojazdów zeroemisyjnych, co długofalowo ma szanse przełożyć się na wzrost ich popularności.