Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada na Dyrektora Generalnych Dróg Krajowych i Autostrad, naczelne i centralne organy administracji publicznej oraz na jednostki samorządu terytorialnego obowiązki w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
Zgodnie z ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad opracowuje plan lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania oraz stacji gazu ziemnego wzdłuż pozostających w jego zarządzie dróg sieci bazowej TEN-T (TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych). Plan ten jest opracowywany na okres nie krótszy niż 5 lat i określa liczbę oraz miejsce położenia ogólnodostępnych stacji ładowania oraz stacji gazu ziemnego, z uwzględnieniem punktów tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz punktów tankowania skroplonego gazu ziemnego (LNG), niezbędnych do pokrycia zapotrzebowania na paliwa alternatywne w pojazdach poruszających się po drogach sieci bazowej TEN-T.
Plan lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania oraz stacji gazu zimnego Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad konsultuje z właściwymi operatorami systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych i gazowych oraz z podmiotami zarządzającymi miejscami obsługi podróżnych (art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane).
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w planie powinien ująć lokalizację punktów tankowania wodoru, czyli zespołów urządzeń służących do zaopatrywania w wodór pojazdów napędzanych wodorem w celu napędu silników tych pojazdów.
Obowiązki naczelnych i centralnych organów administracji publicznej
Zgodnie z omawianą ustawa o elektromobilności naczelne i centralne organy administracji państwowej zobowiązane są, aby udział pojazdów o napędzie elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów w obsługującym je urzędzie lub instytucji gospodarki budżetowej lub innym podmiocie zapewniającym obsługę w zakresie transportu osób wynosił co najmniej 50%liczby użytkowanych pojazdów.
Z stosowania ww. obowiązków zwolnione są niektóre – enumeratywnie wymienione w ustawie naczelne i centralne organy administracji publicznej, których specyfika podejmowanych zadań uniemożliwia stosowanie floty z udziałem co najmniej 50%. samochodów elektrycznych.
Obowiązki jednostek samorządu terytorialnego
Zgodnie z przedmiotową ustawą na jednostkach samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 000, ciąży obowiązek udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów w obsługującym ją urzędzie na poziomie co najmniej 30% liczby użytkowanych pojazdów. Ten sam wymóg dotyczy jednostek gminnych wykonujących zadania, które nie są związane z transportem publicznym bądź podmiotów prywatnych, którym zlecono wykonywanie takich zadań.
Obowiązku tego nie wykonuje się w przypadku zlecenia zadania publicznego, którego wartość nie przekracza równowartości kwoty 30 000 euro wyrażonej w złotych.
Natomiast w przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 000, świadczy usługę lub zleca świadczenie usługi komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki samorządu terytorialnego wynosi co najmniej 30%.
Analizując obowiązki podmiotów publicznych w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych zauważyć należy, że organy naczelne i centralne administracji publicznej oraz jednostki samorządu terytorialnego do dnia 31 stycznia każdego roku przekazują ministrowi właściwemu do spraw energii oraz ministrowi właściwemu do spraw klimatu informację o liczbie i udziale procentowym pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym w użytkowanej flocie pojazdów, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego przekazanie tej informacji.
Źródła:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000317
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/transeuropejska-siec-transportowa-ten-t