22 września 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, która wprowadza nową definicję paliw, uzupełniając ją o wodór. To kolejny krok ustawodawcy, którego celem jest przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Polsce, a także implementacja do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, które zapewnić mają kontrolę jakości wodoru przeznaczonego na cele transportowe. Nowelizacja wprowadza m.in. nową definicję paliw oraz modyfikuje obowiązującą definicję Narodowego Celu Redukcyjnego.
Wodór paliwem przyszłości
Nowelizacja o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw wynika z trzech czynników.
Przede wszystkim, konieczności implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, które mają zapewnić kontrolę jakości wodoru przeznaczonego na cele transportowe.
Po drugie, ustawodawca uznał znaczenie wodoru jako „paliwa przyszłości”, mającego istotny wpływ na rozwój elektromobilności, i w związku z tym dostrzegł konieczność objęcia go systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw, co wprost wskazane ostało w uzasadnieniu do projektu.
Po trzeci, chociaż obecnie w Polsce nie funkcjonuje żadna publiczna stacja tankowania wodoru dla samochodów wyposażonych w ogniwa zasilane tym paliwem, w przeciągu kilku najbliższych lat ma to ulec zmianie. Dobrze, gdyż rozwój technologii wodorowych może dostarczyć szeregu korzyści względem samochodów elektrycznych zasilanych z tradycyjnej sieci, wśród których wymienić możemy m.in. większy zasięg możliwy do uzyskania przy jednym tankowaniu oraz szybsze uzupełnianie tego paliwa. Dla rozwoju sieci paliw konieczne są ramy prawne, które ustawodawca aktualnie tworzy.
Nowa definicja paliw
Nowelizacja wprowadza nową definicję paliw, zgodnie z którą obejmuje one:
- paliwa ciekłe;
- biopaliwa ciekłe lub inne paliwa odnawialne;
- gaz skroplony (LPG;
- sprężony gaz ziemny (CNG);
- skroplony gaz ziemny (LNG);
- lekki olej opałowy;
- ciężki olej opałowy;
- olej do silników statków żeglugi śródlądowej;
- wodór.
Nowelizacja zakłada, że wodór przeznaczony do napędu pojazdu wykorzystującego energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych, oznaczony będzie kodem CN 2804 10 00, zgodnym z obowiązującą od 1 stycznia 2020 r. znowelizowaną Nomenklaturą Scaloną.
Wodór, a Narodowy Cel Redukcyjny
Nowelizacja rozszerza funkcjonującą dotychczas definicję Narodowego Celu Redukcyjnego (NCR) o wodór. Przepisy dotyczące rozszerzenia definicji NCR wejdą w życie 1 stycznia 2023 r. Od tego dnia, podmioty które zobowiązane są do przedkładania przedmiotowego sprawozdania będą musiały również w sprawozdaniu rocznym wykazywać redukcje powstałe z, wytwarzania, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego wodoru..
Zgodnie z dyrektywą 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszącą się do jakości benzyny i olejów napędowych, wodór uznawany jest za paliwo, którego wykorzystanie w celach transportowych wymusza na podmiotach realizujących Narodowy Cel Redukcyjny, obowiązek ograniczania emisji gazów cieplarnianych z paliw zużywanych w transporcie (NCR opisałem i scharakteryzowałem w jednym z kwietniowych wpisów).
Nowelizacja ustawy ma szczególna znaczenie dla podmiotów, które samodzielnie lub za pośrednictwem innego podmiotu, wytwarzają, importują lub nabywają wodór, gdyż nakłada ona na nie kolejne obowiązki mające na celu wykazanie realizacji NCR.
Źródła: