Kategorie

  • Prawo pracy
  • Prawo spółek – transakcje, przekształcenia, badania
  • Podatki i finanse

Świadectwo pracy – zasady i terminy jego wystawienia

Świadectwo pracy to dokument, który pracodawca wydaje pracownikowi niezwłocznie w przypadku
rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Obowiązek ten ma charakter bezwzględny i dotyczy
każdego rodzaju umowy o pracę, w szczególności: umowy na czas nieokreślony, określony i na okres
próbny.

Co powinno zawierać świadectwo pracy?

Zgodnie z Kodeksem Pracy, w świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju
wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia
stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i
uprawnień z ubezpieczenia społecznego (np. informacje o liczbie dni urlopu wypoczynkowego
wykorzystanego przez pracownika w roku kalendarzowym czy informacje o wykorzystaniu urlopu
ojcowskiego, rodzicielskiego czy wychowawczego).

Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl
przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać
także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.
Wzór świadectwa pracy stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 11 maja 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy.

W jakim terminie i w jaki sposób pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo
pracy?

Pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu ustania stosunku pracy,
czyli w ostatnim dniu, w którym pracownik zachowuje status pracownika.
Oznacza to, że w przypadku:

  1. rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem – będzie to ostatni dzień okresu
    wypowiedzenia,
  2. rozwiązania umowy bez wypowiedzenia – będzie to dzień złożenia drugiej stronie
    oświadczenia o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia,
  3. w przypadku rozwiązania umowy o pracę wraz z upływem czasu, na jaki została zawarta –
    będzie to ostatni dzień jej obowiązywania określony w umowie o pracę,
  4. wygaśnięcia umowy o pracę – będzie to dzień, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące
    wygaśnięcie umowy o pracę,
  5. rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron – będzie to dzień określony
    w porozumieniu zawartym pomiędzy pracodawcą a pracownikiem.

Pracodawca może wydać świadectwo pracy bezpośrednio pracownikowi albo osobie pisemnie przez
niego upoważnionej. Jeżeli nie jest to możliwe, pracodawca powinien je doręczyć niezwłocznie za
pośrednictwem poczty albo w inny sposób – nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku
pracy.

Sprostowanie świadectwa pracy

Pracownik może w ciągu 14 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do
pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy. W razie nieuwzględnienia tego wniosku
pracownikowi przysługuje, w ciągu 14 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa
pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.
Należy jednak przy tym podkreślić, że jeśli pracownik lub pracodawca zauważą błędy w świadectwie
pracy po upływie 14 dni od daty jego wydania, nadal mogą je skorygować. W tym przypadku możliwe
jest także jego skorygowanie na drodze postępowania sądowego.

Sankcje za niewydanie świadectwa pracy

Zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, niewydanie pracownikowi świadectwa pracy stanowi
wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1000 do 30.000 zł. Nadto, pracownik może wnieść przeciwko
pracodawcy pozew o naprawienie szkody, która została wyrządzona na skutek niewydania w terminie
lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.
W związku z powyższym, należy pamiętać o obowiązku wydania pracownikowi świadectwa pracy
w omawianym wyżej terminie oraz obowiązku ustosunkowania się do ewentualnych wniosków
pracownika o sprostowanie świadectwa pracy.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl

Wyślij zapytanie:

    prosimy o wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką *

    Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GJW Gramza i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka partnerska z siedzibą w Poznaniu (61-626), przy ul. Szelągowskiej 27. Dane osobowe będą przetwarzane w celach kontaktowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora przejawiającego się w odpowiedzi na zadane poprzez formularz kontaktowy pytanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

    Więcej informacji na temat danych osobowych oraz przysługujących w związku z nimi praw zamieszczono w Polityce Prywatności