Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw1 znowelizowała przepisy ustawy OZE2, przyznając prawo wytwórcom energii z OZE, dla których obowiązek sprzedaży energii elektrycznej z OZE przypada na 2020 r., do wydłużenia terminu sprzedaży po raz pierwszy energii z OZE. Tym samym ustawodawca przychylił się do postulatów przedstawicieli branży OZE, którzy zgłaszali problem związany z nabywaniem elementów niezbędnych do wybudowania instalacji OZE wywołany światową pandemią koronawirusa (zobacz: “Koronawirus a branża OZE: Czy jest szansa na wydłużenie terminu na rozpoczęcie sprzedaży energii?”. Nowe przepisy obowiązują od 31 marca 2020 r.
Okoliczności uzasadniające wydłużenie terminu sprzedaży energii z OZE
Okoliczności uzasadniające wydłużenie terminu na sprzedaż energii z OZE to określone opóźnienia spowodowane stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii.
Ustawodawca, jako usprawiedliwione opóźnienie uzasadniające wydłużenie terminu na sprzedaż energii z OZE, dopuszcza opóźnienie:
- dostaw urządzeń wchodzących w skład instalacji OZE,
- dostaw elementów niezbędnych do budowy instalacji OZE ,
- w realizacji instalacji OZE oraz przyłączy do sieci elektroenergetycznej ,
- przy realizacji odbiorów lub rozruchu instalacji OZE ,
- przy uzyskiwaniu koncesji albo wpisu do rejestrów.
Nie tarcza antykryzysowa, a postanowienie Prezesa URE podstawą do późniejszej sprzedaży energii z OZE
Wytwórcy energii z OZE, którzy chcą skorzystać z możliwości przyznanej tarczą antykryzysową, muszą złożyć odpowiedni wniosek do Prezesa URE. Tarcza antykryzysowa stwarza bowiem możliwość późniejszej sprzedaży energii z OZE, jednak o takie prawo należy zawnioskować. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą OZE:
„ […] Prezes URE jednorazowo na wniosek wytwórcy, wydaje postanowienie o przedłużeniu terminu spełnienia zobowiązania, o którym mowa w art. 79 ust. 3 pkt 8 lit. a (tj. maksymalny termin na sprzedaż energii z OZE w odniesieniu do instalacji OZE na wytwarzanie w której wytwórca uzyskał wsparcie) […] o dodatkowy okres określony we wniosku wytwórcy, jednak nie dłużysz niż 12 miesięcy licząc od dnia upływu terminu tego zobowiązania”.
Z nowych przepisów wynika jednoznacznie, że prawo przedłużenia terminu na sprzedaż energii z OZE nie jest prawem powtarzalnym, wytwórca ma prawo do złożenia jednego, uzasadnionego wniosku o przedłużenie terminu sprzedaży energii z OZE, a sam termin może być wydłużony maksymalnie o 12 miesięcy.
Postanowienie Prezesa URE jest zaskarżalne, tarcza antykryzysowa przyznała prawo złożenia zażalenia na postanowienie Prezesa URE do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UWAGA: wniosek o przedłużenie terminu na sprzedaż energii z OZE musi być złożony nie później niż w terminie 30 dni przed dniem wymaganym na sprzedaż energii z OZE w systemie aukcyjnym (zgodnie z art. 79 ust. 3 pkt 8 lit. a ustawy OZE).
Wymagane oświadczenie potwierdzające opóźnienie spowodowane stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii
W tarczy antykryzysowej ustawodawca zdecydował, że we wniosku o przedłużenie terminu na sprzedaż energii z OZE należy określić:
- imię i nazwisko oraz adres zamieszkania albo nazwę i adres siedziby wytwórcy ,
- okres, nie dłuższy niż 12 miesięcy, przedłużenia terminu na sprzedaż energii z OZE ,
- nazwę oraz ID instalacji, której dotyczy wniosek ,
- zaktualizowany harmonogram rzeczowo-finansowy.
Ponadto ustawodawca zdecydował, że do wniosku należy dołączyć alternatywnie:
- oświadczenie dostawcy lub dostawców urządzeń wchodzących w skład instalacji OZE,
lub
- oświadczenie wnioskodawcy potwierdzające, iż opóźnienie dostaw tych urządzeń jest spowodowane stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemi.
Obowiązek przedłużenia gwarancji bankowej
W tarczy antykryzysowej ustawodawca zdecydował również, że podstawą pozytywnego rozstrzygnięcia wniosku o wydłużenie terminu na sprzedaż energii z OZE jest przedłożenie zaktualizowanej gwarancji bankowej, o ile została ustanowiona dla danej instalacji OZE, której ważność została przedłużona co najmniej o okres wskazany we wniosku.
Zatem uczestnicy aukcji, którzy brali udział w aukcji w oparciu o ustanowioną gwarancję bankową, a nie w oparciu o wniesioną kaucję3, zobligowani są do jej aktualizacji.
1 Dz. U. poz. 568.
2 Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 261 ze zm.
3 Art. 78 ust. 4 ustawy OZE.