Nowelizacja prawa budowlanego wprowadzona ustawą o zmianie ustawy – prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw z dnia 13 lutego 2020 roku (Dz.U. z 2020 r. poz. 471), która weszła w życie 19 września 2020 roku przynosi wiele zmian, stanowiących odpowiedź na oczekiwania inwestorów. Jedną z nich jest wprowadzenie rozwiązań, które w założeniu mają zwiększyć stabilności rozstrzygnięć podejmowanych w toku procesu inwestycyjno-budowlanego.
Realizację tego zamierzenia stanowi wprowadzenie do Prawa budowlanego art. 37b oraz art. 59h.
Art. 37b
- Nie stwierdza się nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło 5 lat.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepis art. 158 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
Art. 59h
Nie stwierdza się nieważności decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli upłynęło 5 lat od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na użytkowanie stała się ostateczna. Przepis art. 158 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
W jakich przypadkach możliwe jest stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej?
Na pytanie odpowiada art. 156 kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 156 Kodeksu postępowania administracyjnego
§ 1. Organ administracji publicznej stwierdza nieważność decyzji, która:
1) wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości;
2) wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa;
3) dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną albo sprawy, którą załatwiono milcząco;
4) została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie;
5) była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter trwały;
6) w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą;
7) zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa.
§ 2. Nie stwierdza się nieważności decyzji z przyczyn wymienionych w § 1 pkt 1, 3, 4 i 7, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło dziesięć lat, a także gdy decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne.
Co zmienia pojawienie się art. 37b oraz art. 59h w Prawie budowlanym?
Wskazać należy, że dotychczas Prawo budowlane nie określało terminu po upływie którego było niemożliwe stwierdzenie nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Przed nowelizacją stwierdzenie nieważności omawianych decyzji, zgodnie z ogólnymi regułami określonymi w art. 156 Kodeksu postepowania cywilnego, mogło nastąpić w każdym czasie. Ograniczenie dotyczyły jedynie przypadków gdy
a) została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości;
b) dotyczy sprawy poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną albo sprawy, którą załatwiono milcząco;
c) została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie;
d) zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa.
W opisanych przypadkach ograniczenie czasowe stwierdzenia nieważności wynosiło 10 lat od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia.
Opisywany stan prawny był niekorzystny z perspektywy interesów inwestora ponieważ nawet po upływie znacznego czasu od uprawomocnienia się decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o pozwoleniu na użytkowanie możliwe było stwierdzenie nieważności tych aktów.
Na skutek wprowadzenia do Prawa budowlanego art. 37b oraz art. 59h nie stwierdza się nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło 5 lat oraz nie stwierdza się nieważności decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli upłynęło 5 lat od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na użytkowanie stała się ostateczna. Jednocześnie w związku z odpowiednim stosowaniem art. 156 § 2 Kodeksu postepowania administracyjnego gdy nie będzie możliwe stwierdzenie nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o pozwoleniu na użytkowanie organ administracji publicznej ograniczy się do stwierdzenia wydania zaskarżonej decyzji z naruszeniem prawa oraz wskazania okoliczności, z powodu których nie stwierdził nieważności decyzji. Rozstrzygnięcie tego rodzaju nie wyeliminuje decyzji z obrotu prawnego jednak, będzie mogło stanowić podstawę do ewentualnych działań związanych z odszkodowaniem za wydanie wadliwego aktu.
Omawiane zmiany Prawa budowlanego ocenić należy pozytywnie ponieważ mają na celu zwiększenie trwałości decyzji administracyjnych, co wpłynie na poprawę sytuacji inwestorów.
Kancelaria Radców Prawnych GJW Gramza i Wspólnicy
Od ponad dwóch dekad aktywnie działamy na styku prawa, biznesu i inwestycji, zapewniając naszym klientom rzetelne i strategiczne wsparcie prawne.
Świadczy kompleksowe usługi prawne w zakresie prawa budowlanego i procesu inwestycyjnego, wspierając klientów na każdym etapie realizacji inwestycji – od planowania, przez przygotowanie i wykonanie przedsięwzięcia, aż po jego zakończenie i rozliczenie.
Reprezentujemy inwestorów, deweloperów, generalnych wykonawców, podwykonawców, dostawców, biura projektowe oraz inne podmioty aktywne w sektorze budownictwa i infrastruktury. Nasze doradztwo uwzględnia specyfikę branży oraz otoczenie prawne, łącząc doświadczenie w zakresie prawa cywilnego, administracyjnego i podatkowego.
Kancelaria Radców Prawnych GJW Gramza i Wspólnicy
Od ponad dwóch dekad aktywnie działamy na styku prawa, biznesu i inwestycji, zapewniając naszym klientom rzetelne i strategiczne wsparcie prawne.
Świadczymy kompleksowe usługi prawne w zakresie prawa budowlanego i procesu inwestycyjnego, wspierając klientów na każdym etapie realizacji inwestycji – od planowania, przez przygotowanie i wykonanie przedsięwzięcia, aż po jego zakończenie i rozliczenie.
Reprezentujemy inwestorów, deweloperów, generalnych wykonawców, podwykonawców, dostawców, biura projektowe oraz inne podmioty aktywne w sektorze budownictwa i infrastruktury. Nasze doradztwo uwzględnia specyfikę branży oraz otoczenie prawne, łącząc doświadczenie w zakresie prawa cywilnego, administracyjnego i podatkowego.