27 kwietnia 2021 r. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii przedstawiło projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw. Głównym celem projektu jest zmiana w zasadach lokalizowania inwestycji w zakresie lądowych elektrowni wiatrowych w gminach, które wyrażają wolę lokowania tego typu infrastruktury.
Powód nowelizacji
Utrzymanie obecnej struktury produkcji energii (miks energetyczny) w perspektywie najbliższych kilku-kilkunastu lat będzie związane z gwałtownym wzrostem cen energii elektrycznej. Kluczowi wytwórcy energii elektrycznej wytwarzanej z konwencjonalnych źródeł zmagają się z stale wzrastającymi cenami uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Ceny uprawnień jeszcze kilka lat temu oscylowały wokół kilku euro za tonę CO2, obecnie ceny te wynoszą ponad 50 euro za tonę CO2.
Kolejną przyczyną nowelizacji ustawy jest realizacja polityki energetyczno-klimatycznej Unii Europejskiej, w tym jej długoterminowa wizja dążenia do neutralności klimatycznej UE, co ma nastąpić w 2050 roku. Poprzez swoje działania UE dąży do redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz dekarbonizacji energetyki.
Równocześnie nowelizacja zmierza do realizacji polityki UE tzw. Europejskiego Zielonego Ładu.
Cel nowelizacji
Głównym celem projektowanej zmiany przepisów jest ułatwienie realizacji inwestycji w zakresie lądowych elektrowni wiatrowych. Nowelizacja ta skierowana jest w szczególności do jednostek samorządu terytorialnego, które planują lokowanie na swoim terenie elektrowni wiatrowych ze szczególnym uwzględnieniem zachowania zasad bezpieczeństwa eksploatacji oraz zapewnienia mieszkańcom informacji o planowanych inwestycjach.
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, a obszar prognozowanego oddziaływania elektrowni wiatrowej
Projekt zakłada utrzymanie podstawowej zasady lokalizowania nowej elektrowni wiatrowej, zgodnie z którym lokowanie elektrowni wiatrowych następować będzie wyłącznie na podstawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (dalej: MPZP). Obowiązek sporządzenia MPZP lub jego zmiany w przypadku lokalizacji tego typu inwestycji będzie dotyczył obszaru prognozowanego oddziaływania elektrowni wiatrowej, a nie jak dotąd, całego obszaru wyznaczonego zgodnie z tzw. „zasadą 10H”.
Minimalna odległość od zabudowań mieszkalnych będzie wynikać z przeprowadzonej prognozy oddziaływania na środowisko wykonanej do MPZP. Prognoza będzie sprawdzać wpływ funkcjonowania elektrowni wiatrowej na zdrowie mieszkańców i na ich otoczenie.
Minimalna odległość zabudowań od elektrowni wiatrowej wynosić ma 500 metrów. Jednocześnie nowe przepisy wskazują, że Gmina będzie mogła przyjąć większą odległość niż 500 m. Zwiększenie odległości może wynikać z oddziaływania na środowisko wykonane dla danej zmiany MPZP z uwagi na szczególne warunki lokalizacyjne oraz stanowiska zainteresowanych stron zgłoszone m. in. podczas konsultacji projektu zmiany MPZP.
Priorytet inwestycyjny – bezpieczeństwo
Ustawa wprowadza dodatkowe obowiązki dotyczące czynności technicznych istotnych dla zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji kluczowych elementów technicznych elektrowni wiatrowych, realizowane przez wyspecjalizowane serwisy komercyjne, których działania będą monitorowane i weryfikowane przez Urząd Dozoru Technicznego.
Konsultacje MPZP
Projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw zakłada wprowadzenie dodatkowych wymogów w zakresie konsultacji MPZP. Dodatkowe wymogi uregulowane są we wprowadzonym rozdziale 2a ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o przystąpieniu do sporządzania MPZP wójt organizuje co najmniej jedną dyskusję publiczną w formie bezpośredniego spotkania oraz jedną w formie zdalnej nad możliwymi rozwiązaniami. Nowelizacja zakłada również wydłużanie terminów ogłoszenia o wyłożeniu projektów MPZP z co najmniej 7 dni do co najmniej 14 dni przed dniem wyłożenia. Wydłużono również okres wyłożenia projektów planów miejscowych z co najmniej 21 dni na co najmniej 30 dni.
Źródło: