Kategorie

  • Bez kategorii
  • Prawo pracy
  • Prawo spółek – transakcje, przekształcenia, badania
  • Podatki i finanse

Nowelizacja ustawy o OZE przyjęta przez RM: pomoc publiczna, nowe kompetencje RM, nowa definicja małej instalacji, ograniczenie obowiązków koncesyjnych

14 kwietnia 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii. Projekt ma na celu przedłużenie obowiązujących programów pomocy publicznej dla wytwórców energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Nowe przepisy ograniczą również obowiązki koncesyjne dla przedsiębiorców wykonujących działalność w ramach Małych Instalacji Odnawialnych Źródeł Energii (dalej: MIOZE).

Programy pomocowe

Projektowana nowelizacji ustawy o OZE zakłada przedłużenie okresu obowiązku zakupu niewykorzystanej energii elektrycznej po stałej cenie albo prawa do dopłaty do ceny rynkowej energii elektrycznej w ramach systemów FIT oraz FIP. Systemy te obejmują wytwórców energii elektrycznej w biogazowniach oraz w instalacjach wodnych, którzy mogą skorzystać z programu wsparcia dla odnawialnych źródeł energii opartego na taryfach gwarantowanych (Feed in tariff – FIT) lub dopłatach do ceny rynkowej (Feed in premium – FIP).

Kolejna forma pomocy będzie polegała na obowiązku zakupu energii elektrycznej po stałej cenie albo przysługującym prawie do dopłaty do ceny rynkowej energii elektrycznej w ramach systemu aukcyjnego. 

Ponadto nowelizacja zakłada wydłużenie obowiązku zakupu oferowanej energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii oraz biopłynów do 30 czerwca 2047 roku. 

Nowe kompetencje Rady Ministrów

Projektowany akt prawny zakłada nadanie nowych kompetencji Radzie Ministrów. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia będzie mogła określać maksymalne ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które będą mogły zostać sprzedane w drodze aukcji w poszczególnych następujących po sobie latach kalendarzowych 2022–2027. Dotyczyć to będzie wytwórców którzy złożyli deklarację o przystąpieniu do aukcji (zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy o OZE), uzyskali zaświadczenie o dopuszczeniu do aukcji (art. 71 ust. 1 ww. ustawy) oraz wytworzą energię elektryczną po raz pierwszy po dniu zamknięcia sesji aukcji w instalacjach odnawialnego źródła energii (art. 73 ust. 8 ww. ustawy) oraz tych którzy uzyskali zaświadczenie o dopuszczeniu do aukcji w zmodernizowanych instalacjach odnawialnego źródła energii (art. 76 ust. 1 ww. ustawy). 

Rada Ministrów wydając rozporządzenie będzie musiała wziąć pod uwagę następujące czynniki: 

  • politykę energetyczną państwa oraz dotychczasowy udział energii i paliw wytworzonych w instalacjach odnawialnego źródła energii zużywanych w energetyce oraz w transporcie;
  • bezpieczeństwo funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, jak również zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych;
  • potrzebę ochrony środowiska naturalnego, w tym zmniejszenia zanieczyszczenia, a także redukcji emisji zanieczyszczeń atmosferycznych, w szczególności metanu;
  • potrzebę zapewnienia zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi;
  • cele gospodarcze i społeczne, w tym udział wykorzystywanych technologii do wytwarzania energii lub paliw z odnawialnych źródeł energii w tworzeniu nowych miejsc pracy;
  • potrzebę efektywnego wykorzystania energii pierwotnej uzyskanej w wyniku jednoczesnego wytwarzania energii elektrycznej, ciepła, chłodu lub paliw pochodzących ze źródeł odnawialnych.

Nowa definicja małej instalacji

W projektowanej nowelizacji pojawia się również definicja małej instalacji odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 50 kW i nie większej niż 1 MW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu większej niż 150 kW i mniejszej niż 3 MW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest większa niż 50 kW i nie większa niż 1 MW. Podmioty, które nie mieszczą się w przedmiotowej definicji nadal zobowiązane będą do posiadania stosownej koncesji. Omawiana definicja przyczyni się do złagodzenia warunków prowadzenia działalności w ramach MIOZE m.in. wyłączy szereg podmiotów z obowiązków koncesyjnych w tym często skomplikowanej sprawozdawczości.

Obowiązki koncesyjne dla wytwórców energii z małej instalacji

Projektowany akt prawny zakłada, że wytwórców energii elektrycznej w małej instalacji, którzy w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy posiadają ważne koncesje na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, wpisuje się z urzędu do rejestru wytwórców energii w małej instalacji. Wpis ten będzie dokonany w terminie do 90 dni od wejścia w życie przedmiotowej nowelizacji. Tym samym koncesja wydana przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wygasać będzie dnia następnego. 

Obecnie nowelizacja znajduje się na etapie I czytania w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych.


Źródła:
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20150000478
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12343600/katalog/12766457#12766457
https://www.ure.gov.pl/pl/oze/systemy-fitfip  

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl

Wyślij zapytanie:

    prosimy o wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką *

    Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GJW Gramza i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka partnerska z siedzibą w Poznaniu (61-626), przy ul. Szelągowskiej 27. Dane osobowe będą przetwarzane w celach kontaktowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora przejawiającego się w odpowiedzi na zadane poprzez formularz kontaktowy pytanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

    Więcej informacji na temat danych osobowych oraz przysługujących w związku z nimi praw zamieszczono w Polityce Prywatności