Kategorie

  • Bez kategorii
  • Prawo pracy
  • Prawo spółek – transakcje, przekształcenia, badania
  • Podatki i finanse

Nowe Pzp – zmiany dla Podwykonawców?

Nowe pzp – od kiedy?

Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych 1 , wskazuje, iż przepisy nowego pzp wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. To oznacza, że mamy sporo czasu na to, aby przygotować się do nadchodzących zmian. 

Nowe pzp – co się zmieni?

Ustawa kompleksowo zmienia dotychczasowy kształt aktu prawnego dodając nowe rozwiązania bądź porządkując sprawdzone, obowiązujące regulacje. Nowe pzp ogranicza formalizm, wzmacniając tym samym zasadę efektywności ekonomicznej zamówień publicznych. Jej zasadniczym celem jest odpowiedź na największą bolączkę dotychczasowego systemu, jakim jest przywiązywanie największej wagi do najniższej ceny ofert. Dzięki zmianie, Zamawiający w wyborze najkorzystniejszej oferty będzie uwzględniać również jakość towarów i usług, jak i ich znaczenie dla środowiska. Do tej pory wybór najkorzystniejszej oferty opierał się w głównej mierze na kryterium jaką jest cena, a co za tym idzie szereg mniejszych wykonawców nie miało szans w starciu z dużymi przedsiębiorstwami, które zaniżały ceny na rynku. Możliwe, że wypracowane rozwiązania otworzą możliwości przed nowymi graczami na rynku inwestycji budowlanych.

Kolejny newralgiczny problem, z którym mamy obecnie do czynienia, związany jest z niedoszacowaniem wartości kontraktu, w związku z rosnącymi cenami materiałów budowlanych, a w konsekwencji odstąpieniem od umów na realizację inwestycji na skalę krajową. Ten problem rozwiązać ma obowiązek zawarcia w umowach mechanizmów, które chronić mają firmy przed taką sytuacją. 

Nowe Pzp nakazuje zawarcie w umowie mechanizmów, które ochronią firmy przed takimi sytuacjami – jeżeli wzrosną ich koszty, to wzrośnie również ich wynagrodzenie. Z kolei jeżeli ceny mocno spadną, wykonawcy także podzielą się zyskiem z zamawiającym. – minister Jadwiga Emilewicz 2

Do kluczowych propozycji nowej ustawy zaliczyć należy – oprócz elementów wskazanych powyżej – m.in.:

    • Obowiązkowe częściowe płatności, jak i zaliczki oraz poprawę płynności wykonawców;

    • Wprowadzenie katalogu klauzul abuzywnych;

    • Wprowadzenie procedury uproszczonej poniżej progów unijnych;

  • Usprawnienie postępowania skargowego na orzeczenia wydawane przez KIO.

Czy nowe pzp przewiduje instytucję bezpośredniej zapłaty?

Nowe pzp nie zrezygnowało z instytucji bezpośredniej zapłaty. Treść art. 143c pzp została przetransponowana do art. 465 nowej ustawy. To oznacza, że Podwykonawcy nadal są zabezpieczeni przed niewypłacalnością Wykonawcy. Nie należy się zatem obawiać, że po 1 stycznia 2021 r. instytucja ta nie będzie obowiązywała. 

Czy zmiany jakie przynosi nowe pzp można ocenić jako przełomowe? Takie stwierdzenie byłoby zbyt daleko idące – jednak liczymy na to, że dzięki nowym rozwiązaniom udział nowych przedsiębiorców w realizacji newralgicznych inwestycji krajowych wzrośnie.


1 Dz. U. z 2019 r. poz. 2020

2 https://www.gov.pl/web/rozwoj/sejm-uchwalil-nowe-prawo-zamowien-publicznych

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl

Wyślij zapytanie:

    prosimy o wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką *

    Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GJW Gramza i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka partnerska z siedzibą w Poznaniu (61-626), przy ul. Szelągowskiej 27. Dane osobowe będą przetwarzane w celach kontaktowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora przejawiającego się w odpowiedzi na zadane poprzez formularz kontaktowy pytanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

    Więcej informacji na temat danych osobowych oraz przysługujących w związku z nimi praw zamieszczono w Polityce Prywatności