W listopadzie 2019 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji prawa budowlanego. W uzasadnieniu do projektu wskazano, że potrzeba wprowadzenia zmian do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane 1 wynika z chęci uproszczenia i przyspieszenia procesu inwestycyjno-budowlanego oraz zapewnienia większej stabilności podejmowanych w nim rozstrzygnięć. Pierwsze oceny zapowiadanych zmian wskazują na pozorne uproszczenie przedmiotowego procesu.
Nowelizacja prawa budowlanego – co się zmieni?
Zmiany, które mają zostać wprowadzone poprzez nowelizację obejmują m.in.:
- wprowadzenie pięcioletniego terminu dla stwierdzenia nieważności decyzji
o pozwoleniu na budowę, jak i decyzji o pozwoleniu na użytkowanie; - podział projektu budowlanego na projekt zagospodarowania działki lub terenu, projekt architektoniczno-budowlany oraz projekt techniczny;
- wymóg złożenia projektu technicznego dopiero na etapie zgłoszenia zakończenia robót budowlanych lub wniosku o pozwolenie na użytkowanie;
- procedurę legalizacyjną dla budynków, które powstały bez zgłoszenia czy pozwolenia na budowę ponad 20 lat temu;
- zmianę i dostosowanie przepisów związanych ze zgłoszeniem oraz pozwoleniem na budowę w taki sposób, aby ułatwić inwestorom ustalenie, jakie roboty budowlane wymagają zgłoszenia, a jakie nie wymagają pozwolenia na budowę czy zgłoszenia.
Aktualnie inwestor ma utrudnione zadanie w ustaleniu, jakie roboty budowlane wymagają zgłoszenia. Powyższe wynika z faktu, iż przepisy ustawy prawo budowlane (dalej: u.p.b.) wprowadzają szereg odesłań, a co za tym idzie niezbędna jest pogłębiona analiza przepisów zawartych w art. 29 oraz 30 u.p.b. Projektowane zmiany wprowadzą przejrzysty podział, który winien rozwiązać problem z ustaleniem, czy inwestor musi dokonać zgłoszenia roboty budowlanej.
Zgodnie z proponowaną zmianą zgłoszenia wymagać będzie m.in. budowa:
- wolnostojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;
- sieci wodociągowych lub kanalizacyjnych;
- pomostów o długości całkowitej do 25 m i wysokości, liczonej od korony pomostu do dna akwenu, do 2,50 m;
- przydomowych ganków.
Czy proponowane zmiany ułatwią realizację inwestycji?
Wydaje się, że taka redakcja przepisów uprości działanie inwestora, który nie będzie musiał się domyślać czy jego inwestycja podlega zgłoszeniu, pozwoleniu na budowę, czy też jest zwolniona z powyższych obowiązków.
1 Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.