Rządowy projekt zmian nowego PZP 2021

W dniu 19 listopada 2020 r. wpłynął do sejmu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy 765, dostępny tutaj). Rada Ministrów uznała projekt ustawy za pilny, co oznacza skrócenie terminów na procedowanie ustawy przez Sejm i Senat oraz Prezydenta.

Główne zmiany w obszarze zamówień publicznych obejmują:

  1. Uchylenie przepisów dotyczących zamówień bagatelnych

Projekt przewiduje rezygnację z rozwiązań proponowanych w nowym PZP 2021, dotyczących zamówień bagatelnych, pod którym to pojęciem zdefiniowano zamówienia klasyczne, których wartość, bez podatku od towarów i usług, dotycząca jednorazowego zakupu, jest mniejsza niż 130 000 złotych, nie mniejsza jednak niż 50 000 złotych.

Nowe PZP 2021 obligowało zamawiających choćby do publikowania ogłoszeń o zamówieniu bagatelnym w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz przekazywania potencjalnym wykonawcom informacji o zamiarze udzielenia tego zamówienia, o czym pisaliśmy już na łamach w artykule “Zamówienia bagatelne w nowym PZP 2021“. Regulacje miały na celu zapewnienie większej transparentności tych procedur zakupowych oraz otwarcia rynku dla MŚP.

Obecnie w uzasadnieniu rządowego projektu ustawy wskazuje się, że rezygnacja z regulowania zamówień bagatelnych wynika z przychylenia się do postulatów uczestników rynku zamówień publicznych, zwłaszcza zamawiających, którzy wskazywali na zbytnie sformalizowanie udzielania zamówień o najmniejszej wartości. Podnosili również kwestię ewentualnych niejasności, które mogą towarzyszyć nowym rozwiązaniom w zakresie zamówień bagatelnych.

  1. Doprecyzowanie wariantów zamówienia podstawowego

Rządowy projekt ustawy zakłada również zmiany w przepisach dotyczących postępowania o udzielenie zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne w zakresie trybu podstawowego. Podkreśla się przede wszystkim rozróżnienie pomiędzy ofertami dodatkowymi, składanymi w wariancie drugim trybu podstawowego oraz ofertami ostatecznymi, składanymi w wariancie trzecim.

Projekt zakłada wyraźne uregulowanie dotyczące skutków złożenia mniej korzystnej oferty dodatkowej, przewidując, że oferta dodatkowa, która jest mniej korzystna w którymkolwiek z kryteriów oceny ofert wskazanych w zaproszeniu do negocjacji podlega odrzuceniu. W przypadku odrzucenia oferty dodatkowej wykonawca pozostaje jednak związany ofertą pierwotną złożoną w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu.

  1. Zmiany w zakresie umów w sprawie zamówienia publicznego

W zakresie regulacji dotyczących umów, zrezygnowano z ograniczenia zawierania umów w sprawie zamówienia publicznego wyłącznie do 4 lat – co ma  znaczenie przy wieloletnich umowach na roboty budowlane.

Ponadto  zaproponowano zmiany w zakresie sposobu ustalania początkowego terminu waloryzacji wynagrodzenia, przyjmując, że w przypadku gdy umowa została zawarta po upływie 180 dni od dnia upływu terminu składania ofert początkowym terminem ustalenia zmiany wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert, chyba że zamawiający określi termin wcześniejszy.

Projekt ustawy zakłada także zmiany dotyczące obowiązku sporządzania przez zamawiającego raportu z realizacji zamówienia. Nowe PZP 2021 w dotychczasowym art. 446 ust. 1 pkt 3 nakładało na zamawiającego taki obowiązek w przypadku, gdy opóźnienie w realizacji zamówienia przekracza 30 dni. Nowelizacja z kolei wydłuża terminy i zakłada, że raport z realizacji zamówienia będzie sporządzany gdy wystąpiły opóźnienia w realizacji umowy przekraczające:

a) co najmniej 90 dni – w przypadku zamówień na roboty budowlane o wartości równej lub przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość kwoty dla robót budowlanych – 20 000 000 euro, a dla dostaw lub usług – 10 000 000 euro,

b) co najmniej 30 dni – w przypadku zamówień o wartości mniejszej niż wyrażona w złotych równowartość kwoty dla robót budowlanych – 20 000 000 euro, a dla dostaw lub usług – 10 000 000 euro.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM

Warning: Undefined variable $category in /home/users/gjip/public_html/gjw_new/wp-content/themes/GJW/single-blog.php on line 105
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl