Projekt noweli o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów znaleźć można informację dotyczącą projektu o numerze UC94. Jest to projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych. Opisywana inicjatywa ustawodawcza ma za zadnie wdrożyć wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych po 2021 roku. Z powyższego wykazu wynika, że nowela ma zostać przyjęta przez Radę Ministrów już w III kwartale bieżącego roku.

Wzrost cen uprawnień do emisji CO2, a rekompensaty

Komisja Europejska dopuszcza stosowanie przez kraje członkowskie rekompensat kosztów uprawnień do emisji CO2 w cenie kupowanej bądź produkowanej energii elektrycznej. Obowiązująca w Polsce ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1532, t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2228.) zawiera budżety roczne do 2028 roku, które były ustalane przy cenie uprawnień do emisji CO2 na poziomie około 20 euro. Aktualne ceny uprawnień do emisji CO2 są znacznie wyższe (55 euro i więcej), przez co budżety, które zostały zaplanowane, są już niewystarczające i przestały spełniać swoją role.

Istotne rozwiązania projektowanej nowelizacji

Proponowane zmiany obejmują m.in.:

1. określenie maksymalnej pomocy na poziomie 75%;
2. odejście od produkcji referencyjnej na rzecz produkcji rzeczywistej przy wyliczaniu wysokości rekompensaty;
3. możliwość wprowadzenia dodatkowych rekompensat; w przypadku, gdy poniesione koszty pośrednie (po uwzględnieniu rekompensat na poziomie 75%przekraczają 1,5% wartości dodanej danego przedsiębiorstwa, państwo członkowskie Unii Europejskiej może ograniczyć kwotę kosztów pośrednich przez przyznanie dodatkowej rekompensaty do tej wartości;
4. objęcie wsparciem całości zużycia energii elektrycznej, niezależnie od źródła jej pochodzenia (zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 2020 r. autoprodukcja była wyłączona z możliwości wliczania jej do wyliczenia rekompensat);
5. możliwość wyliczania wysokości rekompensaty na podstawie wskaźnika emisji dwutlenku węgla (CO2) opartego o zasady rynkowe;
6. modyfikację listy sektorów i podsektorów uprawnionych do ubiegania się o rekompensaty.

Co istotne projekt nowelizacji zakłada również wprowadzenie administracyjnej kary pieniężnej w przypadku niespełnienia warunkowości przez podmioty, które uzyskały rekompensaty. Natomiast Prezes Urzędu Regulacji Energetyki w drodze decyzji będzie mógł przyznać w części rekompensatę za poprzedni rok kalendarzowy. Projekt zakłada także, wydłużenie okresu wydania decyzji przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, wynikające z konieczności oceny dodatkowej dokumentacji oraz skrócenie okresu przeznaczonego dla Banku Gospodarstwa Krajowego na wypłatę rekompensat, aby rekompensaty mogły zostać wypłacone w terminie zbliżonym do przewidzianego w obecnej ustawie o rekompensatach z dnia 19 lipca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1532, t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2228.)


Źródła:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001532
https://archiwum.bip.kprm.gov.pl/kpr/form/r7539826918,Projekt-ustawy-o-zmianieustawy-o-systemie-rekompensat-dla-sektorow-i-podsektoro.html

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl