Sposób obliczania opłaty od skargi na orzeczenie KIO

Jak podaje Urząd Zamówień Publicznych, 15 kwietnia 2014 roku zapadł wyrok Trybunału Konstytucyjnego, w którym art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 594 z późn. zm.) został uznany za niezgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej. Zdaniem Trybunału przepis ten naruszał art. 45 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3, art. 77 ust. 2 i art. 78 ustawy zasadniczej, a zatem szeroko rozumianą zasadę prawa do sądu.

Niekonstytucyjne uregulowanie ustanawiało obowiązek wniesienia – w wielu przypadkach zaporowej – opłaty od skargi do sądu na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej dotyczące czynności podjętej w postępowaniu po otwarciu ofert, tj. opłaty stosunkowej 5% wartości przedmiotu zamówienia, nie więcej niż 5 000 000 złotych.

W wyniku wydanego przez Trybunał orzeczenia we wszystkich przypadkach obowiązywać ma opłata stała, o której mowa w art. 34 ust. 1 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, a której wysokość równa jest pięciokrotności wpisu od odwołania wniesionego do KIO. Wysokość opłaty kształtować będzie się w związku z tym w następujący sposób:

  1. 37 500 – w przypadku postępowań w sprawie udzielenia zamówienia na dostawy lub usługi o wartościach mniejszych od progów unijnych (134 000 i 207 000 euro),
  2. 75 000 – w przypadku postępowań w sprawie udzielenia zamówienia na dostawy lub usługi o wartościach równych lub wyższych od progów unijnych (134 000 i 207 000 oraz 414 000 euro dla zamawiających udzielających zamówień sektorowych oraz w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa),
  3. 50 000 – w przypadku postępowań w sprawie udzielenia zamówienia na roboty budowlane o wartościach mniejszych od progu unijnego (5 186 000 euro),
  4. 100 000 – w przypadku postępowań w sprawie udzielenia zamówienia na roboty budowlane o wartościach równych lub wyższych od ww. progu unijnego1.

Niewątpliwie wydane przez Trybunał Konstytucyjny orzeczenie, skutkuje faktycznym otwarciem drogi do sądu w dużych postępowaniach o udzielenie zamówienia, na co oczekiwali szczególnie wykonawcy. Jedynie w przypadku postępowań o najniższych wartościach przedmiotu zamówienia ww. opłata stała będzie w praktyce wyższa od dotychczas obowiązującej opłaty stosunkowej.

Powyższe zyska moc wiążącą po ogłoszeniu wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

1uzp.gov.pl

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl