Kategorie

  • Prawo pracy
  • Prawo spółek – transakcje, przekształcenia, badania
  • Podatki i finanse

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w zakładzie pracy

Pracodawcy zatrudniający większą liczbę pracowników, a także tzw. pracodawcy państwowi, mają
obowiązek utworzyć dedykowany fundusz, z którego będą finansować określone świadczenia
socjalne. W skład tych świadczeń wchodzą: działalność socjalna organizowana na rzecz osób
uprawnionych do korzystania z ZFŚS, dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz
tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania
przedszkolnego.

Ustawa z dnia 04 marca 1994 r. – o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych omawia zasady
tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i zasady gospodarowania
jego środkami. Szczegółowe warunki korzystania z ZFŚŚ określa pracodawca w odrębnym regulaminie
sporządzonym w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub w przypadku jej braku –
z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Kto ma obowiązek utworzyć ZFŚS?

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych obowiązani są utworzyć pracodawcy:

  1. zatrudniający co najmniej 50 pracowników,
  2. zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników, o ile z wnioskiem o jego utworzenie
    wystąpi zakładowa organizacja związkowa,
  3. prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów
    budżetowych.

W przypadkach z pkt. 1-2 – liczbę zatrudnionych określa się według stanu na dzień 1 stycznia danego
roku w przeliczeniu na pełne etaty. Co istotne – w trakcie roku nie przeprowadza się weryfikacji liczby
zatrudnionych pracowników, a zmiana tej liczby nie wpływa na obowiązek tworzenia (likwidacji)
funduszu w trakcie roku.

Naturalnie, pozostali pracodawcy dobrowolnie podejmują decyzję w zakresie tego, czy utworzą
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.

ZFŚS tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby
zatrudnionych.

Kto i kiedy może korzystać z ZFŚS?

Środki zgromadzone w ZFŚS są przeznaczone na finansowanie głównie działalności socjalnej
prowadzonej na rzecz:

  1. pracowników i ich rodziny,
  2. emerytów i rencistów (byłych pracowników) i ich rodziny,
  3. innych osób wskazanych przez pracodawcę w regulaminie ZFŚS.

Pracodawca powinien wskazać w regulaminie ZFŚS, czy inne osoby oraz ewentualnie w jakim zakresie
będą uprawnione do korzystania ze świadczeń funduszu – w tym, czy będą nimi osoby
współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych, czy tzw. kontraktach.

Zgodnie z przepisami ww. ustawy przyznanie świadczeń i wysokość dopłat z ZFŚS zależy od sytuacji
życiowej, rodzinnej lub sytuacji materialnej osoby uprawnionej do korzystania ze środków tego
funduszu.

Jakie świadczenia socjalne przysługują uprawnionym do korzystania z ZFŚS?

Środki zgromadzone przez ZFŚS służą finansowaniu określonych świadczeń socjalnych. Poza
dofinansowaniem zakładowych obiektów socjalnych oraz tworzeniem zakładowych żłobków, klubów
dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego, są to:

  1. usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku,
  2. działalność kulturalno-oświatowa,
  3. działalność sportowo-rekreacyjna,
  4. opieka nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowana przez dziennego opiekuna
    lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego,
  5. udzielanie pomocy materialnej–rzeczowej lub finansowej,
  6. zwrotna lub bezzwrotna pomoc na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Podsumowanie

Na pracodawcy, który niezgodnie z przepisami gospodaruje środkami z ZFŚS lub nie tworzy ZFŚS
pomimo takiego obowiązku, a także w przypadku innych naruszeń ustawy funduszowej, będzie
spoczywała odpowiedzialność z tego tytułu. W związku z powyższym, pracodawcy powinni zadbać
o ten obszar prawa pracy, ze szczególnym uwzględnieniem sporządzenia odpowiedniego regulaminu.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl

Wyślij zapytanie:

    prosimy o wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką *

    Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest GJW Gramza i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Spółka partnerska z siedzibą w Poznaniu (61-626), przy ul. Szelągowskiej 27. Dane osobowe będą przetwarzane w celach kontaktowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora przejawiającego się w odpowiedzi na zadane poprzez formularz kontaktowy pytanie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

    Więcej informacji na temat danych osobowych oraz przysługujących w związku z nimi praw zamieszczono w Polityce Prywatności