Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii na nowo podchodzi do tematu prosumentów i systemu opustów.
Odejście od systemu upustów, co w zamian?
Projektowany zmiana ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii w swoich założeniach zakłada odejście od systemu opustów, który nie ma być dostępny dla nowych prosumentów wchodzących na rynek po 31 grudnia 2021 roku.
Obecnie istniejący system opustów, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii nie realizuje art. 15 ust. 4 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE. Zgodnie z ww. przepisem w przypadku gdy w państwach członkowskich istniejące systemy nie umożliwiają osobnego rozliczania energii elektrycznej wprowadzanej do sieci oraz energii elektrycznej zużywanej z sieci, państwa takie nie mogą przyznawać nowych praw w tych systemach po 31 grudnia 2023 roku. Omawiany artykuł wskazuje również, że w każdym przypadku wszyscy odbiorcy objęci istniejącymi systemami muszą mieć w każdej chwili możliwość wyboru nowego systemu, który rozlicza oddzielnie energię elektryczną wprowadzaną do sieci i zużywaną energię elektryczną z sieci jako podstawę obliczania opłat sieciowych. Należy podkreślić, że obecnie funkcjonujący w Polsce system opustów nie umożliwia takiego rozliczania.
Zauważyć należy, że realizację powyższej nowelizacji zapewnić ma obowiązująca już ustawa z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, która nakłada na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek instalacji inteligentnych liczników. Więcej na ten temat znajdą Państwo we wpisie „Umowy z ceną dynamiczną energii elektrycznej – projekt zmiany prawa energetycznego”.
Nowe rozwiązania, a podatek dochodowy i akcyzowy?
Projektowana nowelizacja zakłada zwolnienie przychodów uzyskanych przez prosumenta energii odnawialnej z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji z podatku dochodowego od osób prawnych (ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych) oraz podatku od osób fizycznych (ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Nowelizacja zakładać ma również, że energia elektryczna sprzedana przez prosumenta jest traktowana jako jej zużycie. W oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, oznacza to, że sprzedaż energii elektrycznej przez prosumenta zwolniona jest z podatku akcyzowego.
Wyżej wymienione zwolnienia mają zachęcić nowych prosumentów do wytwarzania energii.
Skutki projektowanej nowelizacji
Nowelizacja umożliwi bezterminową sprzedaż nadwyżek wytworzonej energii elektrycznej do sprzedawcy zobowiązanego. Wskazać należy, że cena energii wyprodukowanej przez prosumenta wynosić będzie nie mniej niż średnią cenę sprzedaży energii elektrycznej. Powyższa cena stanowić ma średnią cenę sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym w poprzednim kwartale ogłoszonym przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: Prezesa URE). Prezes URE w formie informacji, która dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Regulacji i Energetyki, wskazuje sposób obliczania ceny średniej energii elektrycznej.
Nowelizacja przyczyni się również do pobudzenia konkurencyjności na rynku sprzedaży energii elektrycznej. Sprzedawcy energii będą mieli prawo do oferowania konkurencyjnych warunków zakupu energii dla prosumentów. Stawki te, mogą być bardziej atrakcyjne niż cena ustalona przez Prezesa URE.
Źródła:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX%3A32019L0944
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20150000478
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12347450/katalog/12792152#12792152
isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970540348
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001093