Kluczowe założenia projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

13 września 2021 r. Stały Komitet Rady Ministrów zakończył prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: projekt ustawy). Nowelizacja przewiduje aż 8 nowych aktów wykonawczych mających na celu implementację prawa unijnego oraz wsparcie rozwoju elektromobilności w Polsce. Co się zmieni?

Cel nowelizacji – implementacja prawa unijnego

Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dwóch aktów prawnych:

  • Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 z 20 czerwca 2019 r., zmieniającej dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego;
  • Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE, w kwestiach związanych z budową stacji ładowania przez OSD i Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/844 z 30 maja 2018 r., zmieniającej dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej.

Jakie rozporządzenia wykonawcze przewiduje projekt ustawy?

W mojej ocenie celem 8 projektowanych aktów wykonawczych jest wsparcie rozwoju elektromobilności, mogą one także przyczynić się do upowszechnienia wodoru jako paliwa zasilającego pojazdy zeroemisyjne, chociaż nadal w polskim ustawodawstwie brak przepisów, które w pełni regulowałyby zagadnienia stosowania i magazynowania wodoru.

Projektowane akty wykonawcze:

  • Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie kwalifikacji w zakresie geologii;
  • Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań technicznych dla punktów bunkrowania skroplonego gazu ziemnego (LNG);
  • Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wysokości opłaty za nadanie numeru EIPA, uznania kodu, utrzymania jej w systemie teleinformatycznym oraz terminu jej wnoszenia;
  • Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzorów zgłoszeń dokonywanych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych przez operatora ogólnodostępnej stacji ładowania, przez operatora stacji gazu ziemnego oraz operatora stacji wodoru;
  • Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa alternatywnego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania lub ładowania pojazdu samochodowego takim paliwem;
  • Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań technicznych dla stacji gazu ziemnego;
  • Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań technicznych dla punktów zasilania jednostek pływających energią elektryczną z lądu, w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji, naprawy i modernizacji tych punktów;
  • Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań technicznych dla stacji wodoru.

Ocena efektu prac Stałego Komitetu Rady Ministrów

Projekt zostanie w najbliższym czasie przekazany Radzie Ministrów do dalszego procedowania.

Projekt zawiera nowe przepisy, które regulują zasady tworzenia przez samorządy Stref Czystego Transportu. Zapisy te zostały przywrócone do projektu po uzgodnieniach pomiędzy Ministerstwem Klimatu i Środowiska, samorządami oraz organizacjami proekologicznymi. Ponadto, Stały Komitet Rady Ministrów w projekcie usunął zapisy dotyczące tworzenia Stref Czystego Transportu w gminach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których przekraczane są normy zanieczyszczenia powietrza. Projekt zakłada pozostawienie zasad funkcjonowania stref czystego transportu samorządom, co wydaje się racjonalne i umożliwi przemyślane ich tworzenie.

Projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw stanowi prawidłowy kierunek rozwoju branży elektromobilnej w Polsce. Niestety w projektowanych przepisach brak regulacji które promowałyby samochody hybrydowe m. in. poprzez strefy pośrednie pomiędzy strefami czystego transportu a strefą ogólnodostępną. Z kolei w zakresie stosowania wodoru w przepisach wykonawczych brak jest rozporządzeń promujących rozwój sieci stacji jego tankowania.

Mając powyższe na względzie, projektowane przepisy nadal nie rozwiązują istotnych problemów elektromobilności, są jednak istotnym krokiem w jej rozwoju.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl