Uproszczenia w systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych

30 sierpnia 2021 r. Prezes Rady Ministrów przekazał Marszałkowi Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji. Nadrzędnym celem zmian jest unowocześnienie zarządzania informacjami, a także zapewnienie bardziej spójnego podejścia do aktów ustawodawczych w ramach zakresu jego stosowania poprzez uproszczenie sprawozdawczości. Dzięki temu, obywatele Unii mają zyskać szybki dostęp do informacji dotyczących środowiska, w szczególności dotyczących stanu środowiska, ilości emisji zanieczyszczań i działań podejmowanych w celu ochrony przyrody w tym realizacji programów.

Cel projektowanych zmian i podstawy prawne regulacji

Głównym celem projektowanej ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji jest przystosowanie obecnie obowiązujących przepisów dotyczących Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń do zmienionych przepisów Unii Europejskiej.

Przede wszystkim, chodzi o dostosowanie ww. przepisów dotyczących Rejestru do wdrożenia decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1135 z 10 sierpnia 2018 r., ustanawiającej:

  • rodzaj,
  • format,
  • i częstotliwość,

przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych oraz decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1741 z 23 września 2019 r., określającej format i częstotliwość przekazywania danych, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdawczości na mocy rozporządzenia (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE.

Kwestie sprawozdawczości regulują również:

Ww. rozporządzenie (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1010 z dnia 5 czerwca 2019 r. ) 78ma na celu unowocześnienie zarządzania informacjami i zapewnienie bardziej spójnego podejścia do aktów ustawodawczych w ramach zakresu jego stosowania poprzez uproszczenie sprawozdawczości.

Ponadto, rozporządzenie:

  • dąży do uproszczenia obowiązków związanych ze składaniem Komisji Europejskiej sprawozdań;
  • oraz nakłada na państwa członkowskie zobowiązanie do zapewnienia wyższego poziomu przejrzystości, dzięki któremu wymagane informacje będą udostępniane za pośrednictwem drogi elektronicznej.

Działania te mają zapewnić obywatelom Unii szybki dostęp do informacji dotyczących stanu środowiska, ilości emisji zanieczyszczań i działań podejmowanych w celu ochrony przyrody w tym realizacji programów.

Główne założenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady

Kluczową kwestią, którą reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady jest m. in. nałożenie na państwa członkowskie obowiązku ustanowienia centralnej, ogólnodostępnej bazy danych z możliwością wyszukiwania, zawierającej nietechniczne streszczenia projektów oraz związane z nimi oceny retrospektywne.

Rozporządzenie dąży także do uproszczenia obowiązków składania Komisji sprawozdań, nakładając na państwa członkowskie zobowiązanie do zapewnienia wyższego poziomu przejrzystości, dzięki któremu wymagane informacje będą udostępniane w formie elektronicznej. Działania te mają zapewnić obywatelom Unii szybki dostęp do informacji dotyczących środowiska.

Komisji powierzono uprawnienia wykonawcze, obejmujące również określenie wspólnego formatu na potrzeby przedkładania nietechnicznych streszczeń projektów i związanych z nimi ocen retrospektywnych.

Zmiany w ustawie o ochronie środowiska

Projektowane zmiany w ustawie z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, obejmują zobowiązanie podmiotów prowadzących instalacje określone w załączniku nr I do rozporządzenia nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE, do przekazywania wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska:

  1. sprawozdania, zawierającego dane o przekroczeniu wartości progowych dla uwolnień i transferów zanieczyszczeń, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia 166/2006, oraz transferów odpadów określonych w art. 5 ust. 1 lit. b tego rozporządzenia, z uwzględnieniem wielkości produkcji – w terminie do 31 marca roku następującego po danym roku sprawozdawczym;
  2. danych niezbędnych do identyfikacji zakładu, na terenie którego jest prowadzona instalacja, obejmujące:
    1. dane teleadresowe prowadzącego instalację;
    2. dane teleadresowe zakładu;
    3. położenie geograficzne zakładu;
    4. numer identyfikacyjny działalności gospodarczej;
    5. dane dotyczące rodzajów działalności prowadzonych w zakładzie;

– w terminie do 31 marca roku następującego po roku, w którym rozpoczęła się eksploatację instalacji, chyba że dane te zostały już wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska przekazane.

Rozporządzenia nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady wskazuje szeroki katalog instalacji który obejmuje m. in. elektrociepłownie w tym inne instalacje do spalania paliw, instalacje do obróbki metali, oraz instalacje chemiczne.

Zgodnie z projektowana nowelizacją Wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska sprawozdanie oraz dane niezbędne do identyfikacji zakładu, w terminie do 31 sierpnia roku następującego po danym roku sprawozdawczym.

Projektowany akt zakłada nałożenie na Ministra właściwego do spraw klimatu, obowiązku określenia w drodze rozporządzenia:

  • wzoru sprawozdania;
  • szczegółowego zakresu danych niezbędnych do identyfikacji zakładu;
  • oraz określenia warunków technicznych, formy sprawozdania i danych, a także sposobu ich przekazywania.

Minister właściwy kierować się powinien przy tym potrzebą zapewnienia kompletności i przejrzystości danych zawartych w Krajowym Rejestrze.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM

Warning: Undefined variable $category in /home/users/gjip/public_html/gjw_new/wp-content/themes/GJW/single-blog.php on line 105
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl