Wymiana zasobów po wyroku TSUE C-387/14 w sprawie Esaprojekt

Trybunał Sprawiedliwości UE wypowiedział się niedawno na temat możliwości powoływania się przez wykonawcę na zasoby podmiotu trzeciego, po dokonaniu przez zamawiającego oceny, że wykonawca samodzielnie nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu (wyrok z dnia 4 maja 2017 r., C-387/14 w sprawie Esaprojekt). Trybunał rozważał przedmiotową kwestię jeszcze na gruncie poprzedniej dyrektywy klasycznej 2004/18/WE, na skutek skierowania przez KIO wniosku o wydanie  orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

TSUE doszedł wówczas do wniosku, że wykonawca, który opiera się jedynie na własnych zdolnościach, gdy okaże się, że przedłożone przez niego oświadczenia i dokumenty nie potwierdzają spełniania warunku, nie może (w ramach uzupełnienia na wezwanie zamawiającego) przedstawić dokumentów podmiotów trzecich i dopiero na  tym etapie powoływać się na ich zdolności w celu wykazania spełniania warunków udziału.

Trybunał stwierdził, że artykuł 51 poprzednio obowiązującej dyrektywy 2004/18/WE w związku z art. 2 tej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie temu, by po upływie terminu zgłoszeń do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawca przekazał instytucji zamawiającej, w celu wykazania, że spełnia on warunki uczestnictwa w postępowaniu, dokumenty, których nie zawierała jego pierwotna oferta. Trybunał stwierdził między innymi, że z orzecznictwa wynika, że zasady równego traktowania i niedyskryminacji oraz obowiązek przejrzystości stoją na przeszkodzie negocjacjom między instytucją zamawiającą a oferentem w ramach postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego.

Aktualnie w orzecznictwie Izby pojawiają się istotne rozbieżności dotyczące tego, w jakim zakresie wnioski z wyroku Trybunału mają zastosowanie do aktualnie obowiązującego stanu prawnego. Wątpliwości te wynikają z odmiennej interpretacji wyroku C-387/14 przez różne składy Izby, a także z tego, że wyrok ten zapadł na gruncie poprzednio obowiązującej dyrektywy 2004/18/WE.

Kluczowe zagadnienia dotyczą tego, czy możliwa jest:

  • zmiana w zakresie samodzielnego wykazywania spełniania warunków udziału w postępowaniu, po zakwestionowaniu przez zamawiającego, na wykazywanie spełniania warunków udziału w oparciu o potencjał podmiotu trzeciego (czyli zmiana własnego potencjału, na który pierwotnie powołuje się wykonawca, na potencjał podmiotu X);
  • zmiana podmiotu, na którego potencjał od początku powołuje się wykonawca w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, na inny podmiot trzeci (czyli zmiana podmiotu trzeciego X na podmiot trzeci Y).

 W zakresie pierwszego zagadnienia, wskazać trzeba na wyrok z dnia 16 sierpnia 2017 r. sygn. akt KIO 1581/17, gdzie Izba wskazała, iż nie ma na gruncie aktualnie obowiązującego stanu prawnego (dyrektywa 2014/24/UE) możliwości powołania się na zdolności podmiotów trzecich w zakresie, w jakim wykonawcy w momencie składania ofert opierali się jedynie na własnych zdolnościach. W zakresie takiej sytuacji znajduje zatem zastosowanie teza z wyroku w sprawie Esaprojekt.

Izba jednak podkreśliła, że możliwa jest zmiana własnego potencjału na inny własny potencjał czyli np. wskazanie usługi X zamiast usługi Y.

W ocenie Izby dopuszczalna jest także sytuacja zmiany zasobu podmiotu trzeciego X na zasoby podmiotu trzeciego Y, lub własne zasoby. Na tę drugą możliwość wskazuje bowiem bezpośrednio treść art. 22a ust. 6 PZP, który stanowi implementację art. 63 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2014/24/UE).

Jednak nie jest to jednolite stanowisko. Odmiennie w tej kwestii wypowiedziała się Izba w wyroku z dnia 18 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1380/17, gdzie wskazała, iż nie jest dopuszczalna zmiana podmiotu udostępniającego zasoby na inny podmiot udostępniający.

W uzasadnieniu tego wyroku Izba wskazała, że wprawdzie wykonawcy mają możliwość posłużenia się potencjałem podmiotu trzeciego udostępniającego swoje zasoby, jednak w kontekście obowiązujących przepisów uprawnienie to jest ograniczone pewnymi warunkami (wynikającymi z art. 22a ust. 2-4 PZP) jak i w czasie tj. w chwili składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ewentualnie, jeśli nie było takiego obowiązku, w chwili przedstawiania dokumentów w trybie art. 26 ust. 2 PZP. Następnie uprawnienie to wygasa, zastąpione przez zakaz zmiany oferty. Izba w rzeczonym wyroku podzieliła stanowisko wyrażone przez TSUE w sprawie Esaprojekt, stwierdzając, że: Trybunał co prawda odnosił się do przepisów poprzedniej dyrektywy z 2004 r., jednak przede wszystkim rozpatrywał je pod kątem zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości, a więc zasad, które są obecne również ustawie Prawo zamówień publicznych oraz w dyrektywach z roku 2014 – przy czym nie ma podstaw do założenia, że rozumienie uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości postępowania pomiędzy tymi dyrektywami uległo zmianie.

Powyższe rozbieżności powodują znaczną niepewność po stronie podmiotów biorących udział w postępowaniu. Do czasu ujednolicenia się orzecznictwa KIO w tym zakresie rekomendowane jest takie kompletowanie oferty, by nie było konieczności dokonywania zmian w zakresie powoływania się na cudze zasoby.

Masz pytania?

SKONTAKTUJ SIĘ Z EKSPERTEM
  • Paulina Meller-KmiecikRadca Prawny+48 669 66 44 99paulina.meller-kmiecik@gjw.pl