Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: Prezes URE) poinformował o wyznaczeniu nowych operatorów stacji ładowania. Wyznaczenie kolejnej grupy podmiotów wskazuje na zainteresowanie przedsiębiorców prowadzeniem tego typu działalności, co z kolei daje szansę na sukcesywny rozwój sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
Operator ogólnodostępnej stacji ładowania – podstawa prawna

Operator ogólnodostępnej stacji ładowania to podmiot odpowiedzialnym za budowę, zarządzanie, bezpieczeństwo funkcjonowania, eksploatację, konserwację i remonty ogólnodostępnej stacji ładowania. Zgodnie z ustawą z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych Prezes URE wyznacza, w drodze decyzji administracyjnej operatora ogólnodostępnej stacji ładowania. Operatorem przedmiotowej stacji może być przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną. Podmiot starający się o wykonywanie funkcji operatora systemu ładowania powinien posiadać najwyższa liczbę odbiorców końcowych przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej na terenie gminy w której zamierza pełnić powyższą funkcję.
Wniosek o wyznaczenie operatora ogólnodostępnej sieci ładowania
Z wnioskiem o wyznaczenie operatora ogólnodostępnej stacji ładowania może wystąpić wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Wniosek ten powinien zostać przedłożony Prezesowi URE, który w oparciu o przepisy prawa administracyjnego wydaje decyzje administracyjną o wyznaczeniu operatora ogólnodostępnej stacji ładowania.
Europejski Zielony Ład a ogólnodostępne stacje ładowania
Europejski Zielony Ład podkreśla większe zaangażowanie w rozwój stacji ładowania pojazdów. Zakłada, że w całej Unii Europejskiej do 2025 r. potrzebnych będzie około 1 miliona publicznych stacji ładowania. Wskazać należy, że według spodziewanych prognoz stacje te będą obsługiwać 13 milionów bezemisyjnych i niskoemisyjnych pojazdów. Działania podejmowane przez Państwa członkowskie mają przyczynić się do realizacji planu redukcji o 90% emisji gazów cieplarnianych z transportu do 2050 roku.
Obowiązki operatora
Zgodnie z ustawową o elektromobilności operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania zobowiązani są do:
- zarządzania stacją ładowania, zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonowania stacji, bieżącego utrzymania i konserwacji stacji ładowania;
- kontrolowania spełniania przez stacje ładowania wymagań technicznych;
- zapewnienia wyposażenia stacji ładowania w oprogramowanie pozwalające na podłączenie i ładowanie pojazdu elektrycznego;
- przekazywania danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych, w szczególności o dostępności punktu ładowania i cenie za usługę ładowania;
- zapewnienia wyposażenia stacji w system pomiarowy umożliwiający pomiar zużycia energii elektrycznej i przekazywanie danych pomiarowych z tego systemu do systemu zarządzania stacji;
- posiadania zawartej umowy dystrybucyjnej z Operatorem Systemu Dystrybucji na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania oraz świadczenie usług ładowania.
Źródła:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000317
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/fs_19_6726
Operator ogólnodostępnej stacji ładowania – pomoc prawna i wsparcie regulacyjne GJW Gramza i Wspólnicy
Kancelaria prawna GJW Gramza i Wspólnicy specjalizuje się w prawie energetycznym oraz doradztwie regulacyjnym dla podmiotów działających w sektorze elektromobilności. Świadczymy kompleksowe usługi prawne w zakresie uzyskania statusu operatora ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
W ramach konsultacji udzielamy odpowiedzi na kluczowe pytania, w tym: kto może zostać operatorem stacji ładowania, jakie są warunki określone w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, czy wymagane są decyzje administracyjne lub inne pozwolenia dla realizacji inwestycji, jak przebiega procedura uzyskania decyzji Prezesa URE oraz jakie obowiązki ciążą na operatorze stacji ładowania.
Usługi kancelarii obejmują przygotowanie niezbędnej dokumentacji, reprezentację przed organami administracji publicznej oraz bieżące wsparcie prawne na etapie realizacji i eksploatacji infrastruktury ładowania. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w zakresie prawa energetycznego oraz projektów infrastrukturalnych, Kancelaria GJW Gramza i Wspólnicy skutecznie wspiera jednostki samorządu terytorialnego, inwestorów prywatnych oraz przedsiębiorstwa energetyczne w procesie planowania, finansowania i wdrażania rozwiązań z zakresu elektromobilności.

Wysokie kary pieniężne wymierzane przez Prezesa URE na podstawie Ustawy o elektromobilności
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r. zawiera przepisy nakładające kary za nieprzestrzeganie jej zapisów. Wskazać należy, że naruszenia, za które Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: Prezes URE) wymierza kary, są enumeratywnie wymienione. Co istotne, w świetle Ustawy o elektromobilności nie tylko Prezes URE posiada mandat do nakładania kar wobec podmiotów naruszających przepisy o elektromobilności – uprawnienia takie […]
Czytaj dalej





W czym możemy pomóc?